Maimuna Cole vinner den första upplagan av Jotex Design Award

Report this content

Juryn bestående av några av modebranschens största namn var enhällig – vinnaren av nyinstiftade Jotex Design Award är Maimuna Cole, modedesignern bakom märket Aajiya.

Jotex Design Award etablerades 2024 för att stötta och hylla en ung svensk designer som gjort skillnad i sin bransch och som inspirerar med sin design. Förutom äran tilldelas vinnaren en prissumma på 100 000 kronor – vilket gör priset till en av de största i sin kategori på den svenska marknaden. I år går vinsten till Maimuna Cole, designer och grundare av klädmärket Aajiya. Priset delades ut på Gamla Orangeriet i Stockholm den 29 augusti framför juryn, utvalda gäster och artisten Augustine som uppträdde live.

Det känns helt overkligt att jag vann. Jag har mött många utmaningar sedan min första kollektion släpptes 2021, men det som har hållit mig uppe är min tro på Aajiyas mission. Jag påminner mig själv varje dag om den betydelse Aajiya har och den påverkan varumärket kommer att fortsätta ha på modevärlden. Det är den passionen som driver mig framåt och ger mig styrka att fortsätta. Juryn såg det och jag är otroligt tacksam för det, säger Maimuna Cole och fortsätter:

Vinnaren av Jotex Design Award 2024 utsågs av en jury bestående av de etablerade modeskaparna Lars Wallin, Ida Sjöstedt, Bea Szenfeld, Angelo da Silveira (Diemonde), Livia Schück och Josephine Bergqvist (Rave Review) samt Jotex ledning. Sammankallande var Lisa Rosman, vice VD för den kreativa byrån Mi Madre.

Juryns motivering:

Smickrande silhuetter, vackra mönster och rika färger möter modern men tidlös design som passar både för röda mattan och vardag. Maimuna Cole visar med sitt märke Aajiya att det finns en självklar plats för hennes nya, personliga tolkning av afrikanskt mode på den svenska – såväl som den globala – modescenen. Vi vill se mycket mer av Maimuna Cole i framtiden och är därför så glada att utse henne till vinnare av Jotex Design Award 2024.

Övriga nominerade var: Mikaela Mårtensson, Emma Gudmundson, Filippa Fuxe, Matilda Sundkler och Filiz Doǧanci.

Mer information om priset finns att läsa på www.jotex.se/information/jotex-design-award.

För mer information kontakta gärna:
Emelie Carrfors, presskontakt: emelie@mimadre.se, 073-825 63 26

Vid publicering av bilder vänligen ange fotograf Hannah Hedin

Jotex är ett ledande varumärke inom heminredningsmode i Norden och utvalda länder i Europa, med cirka 1,3 miljoner aktiva kunder och 50 miljoner besökare. Med visionen att inspirera kunder att skapa mer personliga och vackra hem, erbjuder Jotex ett egendesignat sortiment som innefattar större delar av hemmet, både inomhus och utomhus.

Ellos Group är en ledande nordisk shoppingdestination för heminredning och mode med onlinebutikerna Ellos, Jotex och Homeroom samt betalvarumärket Elpy. I nära relation med våra miljontals kunder utvecklar vi attraktiva och hållbara erbjudanden för kvinnan mitt i livet, hennes familj och hem. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått, och alltid med kunden i fokus. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 550 medarbetare och omsätter runt 3,4 miljarder SEK.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Det känns helt overkligt att jag vann. Jag har mött många utmaningar sedan min första kollektion släpptes 2021, men det som har hållit mig uppe är min tro på Aajiyas mission. Jag påminner mig själv varje dag om den betydelse Aajiya har och den påverkan varumärket kommer att fortsätta ha på modevärlden. Det är den passionen som driver mig framåt och ger mig styrka att fortsätta. Juryn såg det och jag är otroligt tacksam för det. Det här markerar början på en ny och spännande resa för mig. Vackra kollektioner kommer att skapas och sätta Aajiya på den globala modescenen.
Maimuna Cole