JP Vind kompletterar tillståndsansökan för vindkraftspark i Moskogen

Report this content

I dag kompletterar JP Vind sin tillståndsansökan för en vindkraftspark i Moskogen, Åre kommun. Det handlar bland annat om en kompletterande naturinventering.

Ursprunglig tillståndsansökan för vindkraftsparken i Moskogen lämnades in förra hösten. På länsstyrelsens begäran har ansökan nu kompletterats med bland annat ytterligare en naturinventering och en undersökning av kärlväxtfloran under sommarmånaderna.

– Hela samrådsprocessen samt områdesutredningar har bidragit till värdefull kunskap som mynnat ut i en hel del bra justeringar och anpassningar. På det hela taget är vi stärkta i uppfattningen att området är väl valt. Glädjande är även allmänhetens och företagens ökande intresse för att äga andelar i vindkraftsparken, säger Gabriel Duveskog, vd JP Vind.

Efter Länsstyrelsens handläggning väntas ärendet skickas ut till berörda remissinstanser varav Åre kommun är en remissinstans.

Investeringen i Moskogen beräknas till cirka 1,5 miljarder kronor. Baserat på erfarenheter från jämförbara projekt beräknas vindkraftsparken ge cirka 250 regionala årsarbeten under byggfasen medan drift och underhåll ger ytterligare cirka 15-20 heltidsarbeten under 25 års driftstid. Vindkraftsparken skulle vidare bidra med en ”bygdepeng” om 20 miljoner kronor, möjlighet till lokalt delägande och stärkt miljöprofil lokalt och regionalt.

För ytterligare information:
Gabriel Duveskog, vd JP Vind, 063-57 41 61, gabriel.duveskog@jpvind.se

Fakta om JP Vind, www.jpvind.se
JP Vind är ett lokalt bolag som driver vindkraftsutveckling i Mellansverige. Företaget projekterar vindkraftsparker, från lämpligt markområde, vindprospekteringar och mätningar till tillståndsprövning. Företaget bildades 2008 och ägs av Jämtkraft och Persson Invest. JP Vinds verksamhet bygger på huvudägarnas lokala och regionala engagemang. Jämtkraft har erfarenhet och kunskap inom vindkraft och elproduktion och Persson Invest tillhandahåller mark som lämpar sig för vindkraft, har goda markägarkontakter samt lång erfarenhet inom skog och företagande. JP Vind har tre vindkraftsprojekt på gång: i Moskogen, Skyttmon och Borgvattnet. Företaget har sin hemvist och sitt kontor