JRS Asset Management lanserar unik global räntefond

Report this content

JRS Asset Management lanserar en unik fond med fokus på globala högavkastande räntepapper utgivna av stater och företag. Fonden är ett samarbete mellan JRS Asset Management, Goldman Sachs Asset Management, Schroders Investment Management och Hillswick Asset Management. Fonden erbjuder daglig likviditet och full genomlysning.

JRS Asset Management kan med JRS Global Bond Opportunity Fund (JRS GBO) erbjuda såväl privatpersoner som institutioner exponering mot den globala räntemarknaden och alla dess olika investeringsinstrument. Fonden investerar huvudsakligen i statspapper och företagsobligationer på global nivå, inklusive tillväxtmarknaderna. Tyngdpunkten ligger i att identifiera undervärderade obligationer och att generera en positiv avkastning oavsett ränteläget på marknaden.

Efter två års starkt track record för CBO (Corporate Bond Opportunity) lanseras nu JRS Asset Management JRS GBO. CBO har genererat en avkastning på 37 % under dessa år – enbart genom att placera i företagsobligationer.

-          När vi nu lanserar JRS GBO innebär det att vi kan erbjuda marknaden någonting helt unikt. Att kombinera några av marknadens bästa förvaltare av stats- och företagsobligationer med vår egen erfarenhet av strategiska och taktiska beslut för att kontrollera risk ger oss en bredd och tyngd som få andra kan matcha, säger Torbjörn Söderberg, investeringsansvarig på JRS Asset Management.

JRS GBO är ett samarbete mellan JRS Asset Management, Goldman Sachs Asset Management, Schroders Investment Management, Hillswick Asset Management och Deutsche Banks dotterbolag Sal Oppenheim. JRS Asset Management är dock ansvariga för strategiska beslut kopplade till fonden.

-          Vi har handlat upp skräddarsydda mandat från några av världens främsta kapitalförvaltare. Vi tar därmed ytterligare ett steg mot att bli en globalt etablerad aktör inom investment management, säger Torbjörn Söderberg.

JRS GBO kommer att lanseras under våren. Fondansökan är inlämnad till CSSF (Finansinspektionen i Luxembourg) för godkännande och väntas gå igenom inom kort.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mats Ekström + 46 (0) 76 100 60 01

Om JRS Asset Management

JRS Asset Management grundades år 2007 och är ett family office företag som arbetar med förmögenhetsförvaltning och rådgivning. JRS Asset Management erbjuder tjänster inom allt som rör förmögenhetsförvaltning, fondförvaltning, skattejuridik och rådgivning, familjerätt och försäkringslösningar. JRS fondförvaltning paketerar fonder i olika lösningar, såsom fond-i-fonder och Multi-Manager Solutions. För mer information se vår hemsida www.jrsam.se eller www.jrsfonder.se

Taggar: