• JTI Sweden/

Därför nyanställer JTI Sweden i snusfabriken: ”Efterfrågan på LD ökar och allt talar för att premiumsnus kommer att fortsätta tappa andelar.”

Stockholm, 6 maj 2014 – Konkurrensen om de svenska snuskonsumenterna kommer att hårdna, spår Joakim Nilsson, kommunikationsdirektör på JTI Sweden.

– Snusproducenter som bygger hela sin lönsamhet på höga marginaler i premiumsegmentet kommer med stor sannolikhet att höja sina priser om skatten på snus blir högre, samtidigt som prisvärda produkter fortsätter att erbjuda kvalitet till ett lägre pris. Därför kommer value-segmentet att fortsätta växa på bekostnad av premiumsegmentet. Det finns inget som talar för att den trenden är över.

JTI Sweden är en betydande aktör på den svenska snusmarknaden, med Sveriges 6:e största snusvarumärke LD[i]. I april lanserades LD Enbär Vit, en produkt som speglar företagets strategi på snusmarknaden:

– Enbärssegmentet dominerades tidigare av ett högt prissatt premiumsnus. LD Enbär Vit innebär att det nu finns ett prisvärt alternativ som håller hög kvalitet, vilket vi tror att snuskonsumenterna i segmentet kommer att uppskatta, berättar Joakim Nilsson.

– Den svenska snusmarknaden har länge lidit av bristen på konkurrens, vilket har gjort det möjligt att höja priser och marginaler. Men allt fler snuskonsumenter inser att bra snus inte ska kosta skjortan och överger därför de dyra alternativen. Snusproducenter som inte kan ställa om till dagens förutsättningar kommer helt enkelt att hamna på efterkälken.

JTI Sweden tillverkar allt snus i Vårgårda, några mil norr om Alingsås. Fabriken har blivit en viktig arbetsgivare i bygden, med en produktion som har ökat konstant de senaste åren.

– Vi skapar nya, riktiga jobb i Västsverige. De senaste månaderna har vi heltidsanställt flera nya fabriksmedarbetare i produktionen för att möta den ökade efterfrågan på vårt snus. Det här är bara ett av många exempel på vilka positiva effekter en väl fungerande konkurrens på snusmarknaden kan få.

JTI Sweden är den svenska delen av JTI, ett av världens största tobaksbolag med produkter i över 120 länder. I Sverige är JTI marknadsledande på cigarettmarknaden och en stark aktör på snusmarknaden med flera LD-produkter: LD Original, LD Vit, LD Lös, LD Salmiak, LD Salmiak Vit, LD30 Original, LD30 Vit och nya LD Enbär Vit.

Joel Jönsson
joel.jonsson@jti.com

[i] Källa: Nielsen. DVH+SVH+Tobaksbutiker. Marknadsandelar, varugruppen snus, vecka 48 2013 – vecka 16 2014.

JTI Sweden är ett dotterbolag till JTI, en av världens ledande tobaksproducenter. JTI har 24 000 anställda och verksamhet i 120 länder. I Sverige är JTI marknadsledande på cigarettmarknaden med några av landets mest välkända varumärken: Camel, Winston, Blend, Level, John Silver och Right. Snus marknadsförs och säljs under varumärkena LD, Camel och Gustavus. Allt vårt snus produceras i JTI:s egen snusfabrik i Vårgårda. Du kan läsa mer om JTI på vår hemsida: www.jti.com eller www.jti.com/sweden.