En stilren revolution i snuskylen

Nordisk elegans och avskalat formspråk när LD får ny design

Snusets långa svenska historia är mycket närvarande i Vårgårda där det svenska kvalitetssnuset LD tillverkas. Processen är ett klassiskt hantverk enligt konstens alla regler, men när det kommer till det nya utseendet har LD tagit en annan djärvare väg in i butiken.

I den intensivt färgrika och brokiga miljön som en butik idag utgör, är behovet av väl genomtänkt design avgörande för en produkts vara eller icke vara. Detta gäller inte minst i snusets värld där konkurrensen är hård, och där ett flertal aktörer idag slåss om begränsat utrymme och kundernas gunst. LD har valt att ta ett djärvt steg för att tydligt markera sin närvaro i snuskylen.

Med en utpräglat nordisk design håller man nära kontakt med den svenska traditionen, men undviker den lätt ålderstigna vanan att belasta förpackningen med ornament eller lull-lull. Istället är det en ren, elegant avskalad snusdosa som är gjord för att tilltala den medvetne snuskonsumenten.

Det är en design lika mycket att njuta av på egen hand i vardagen, som ett uttryck för sann stilkänsla när du lägger den på bordet i såväl restaurangen som konferensrummet.

– Det är en stilren design med en uttalat nordisk profil, säger Magnus Fältman, Creative Director på FCB Fältman & Malmén i Stockholm, vi känner också att den har närmare koppling till snusfabriken i Vårgårda och den genuina tradition som vi gärna lutar oss mot.

LD med den nya designen är just nu på väg ut till hyllorna och enligt Jonas Björnum, snusansvarig, ser man LD:s nya design som något av en spjutspets i sortimentet.

– Vi har valt en mer offensiv väg, säger Jonas Björnum. Det elegant avskalade formspråket kommer att ta för sig i både hyllor och på displayer. Vi har också utvecklat ett omfattande skyltprogram för butik med landskapsanpassade nordiska stämningsbilder som bakgrund till de nya LD-dosorna. Snus är svenskt hantverk och tradition, vilket vi speglar med både den nya designen, landskapsbilderna och produktionen i vår unika och anrika snusfabrik Vårgårda kvarn.

För mer information och bilder, vänligen kontakta:
Joel Ibson
joel.ibson@jti.com

JTI Sweden är en stark utmanare på snusmarknaden med succésnuset LD och traditionella Gustavus, som tillreds enligt svensk tradition i vår snusfabrik i Vårgårda. Vår framgång bygger på genuin tobaksexpertis från världens alla hörn; hos oss arbetar experter på allt från butiksinredning och skyltning till tobaksblad och produktutveckling.

Läs gärna mer om oss på vår hemsida: http://www.jti.com eller http://www.jti.com/sweden