JTI Sweden kommenterar domen mot Swedish Match: En viktig seger för svenska snusare

JTI Sweden fick rätt – rättvis konkurrens ska råda på snusmarknaden. Patent- och marknadsdomstolen dömer Swedish Match att betala närmare 38 miljoner kronor i böter för missbruk av dominerande ställning. De får dessutom stå för sina egna rättegångskostnader på omkring tio miljoner kronor.

- Den här domen är väldigt viktig för svenska snusare. Rättvis konkurrens resulterar i bättre produkter till lägre priser, vilket i slutändan framförallt gynnar konsumenterna. Swedish Match försökte stoppa priskommunikation på marknaden med sin strategi ”Burning Platform”, samtidigt som JTI Sweden visade att hög kvalitet inte behöver kosta skjortan, berättar Jonas Björnum, snusansvarig på JTI Sweden.

Sommaren 2012 kontaktade JTI Sweden och två andra aktörer Konkurrensverket för att ifrågasätta Swedish Matchs planer på att bestämma utformningen av etiketter i bolagets snuskylar. Interna dokument som hittades under Konkurrensverkets utredning avslöjade att agerandet var en del av en hemlig strategi med det interna arbetsnamnet ”Burning Platform”, vars syfte var att stoppa priskommunikation till konsumenter. Konkurrensverket drev frågan vidare och stämde Swedish Match vid Patent- och marknadsdomstolen.

- Under flera år har Swedish Match tappat marknadsandelar, en utveckling den tidigare monopolisten försökte stoppa med oschysta konkurrensmedel. Domen är alltså en seger för svenska snusare och skickar en tydlig signal; fortsättningsvis måste även Swedish Match hålla sig till marknadens spelregler, säger Mikael Rydkvist, chefsjurist på JTI Sweden.

Redan i början av 2013 drog Swedish Match tillbaka sina krav på marknaden, men det dröjde till den 8 februari 2017 innan Patent- och marknadsdomstolen presenterade sin slutliga dom och klargjorde att Swedish Matchs agerande utgör ett missbruk av dominerande ställning i strid med konkurrenslagen.

- På JTI Sweden ser vi detta som en klar seger för både oss och konsumenterna. Vår snusfabrik i Vårgårda ställer höga krav på sin produktion, men lyckas ändå tillverka snus av hög kvalitet till en bra kostnad. Trots det hade det varit svårt för vårt LD-snus att bli så pass populärt på kort tid, om vi inte hade kunnat kommunicera med konsumenterna ute i butik. Nu ser vi fram emot kommande satsningar, avslutar Jonas Björnum.

Konkurrensverkets uttalande om domen finns att läsa här. Mer om målet och ”Burning Platform” finns att läsa i Patent- och marknadsdomstolens dom med målnummer PMT 16822-14.

Joel Ibson
joel.ibson@jti.com

JTI Sweden är en stark utmanare på snusmarknaden med succésnuset LD och traditionella Gustavus, som tillreds enligt svensk tradition i vår snusfabrik i Vårgårda. Vår framgång bygger på genuin tobaksexpertis från världens alla hörn; hos oss arbetar experter på allt från butiksinredning och skyltning till tobaksblad och produktutveckling.

Läs gärna mer om oss på vår hemsida: http://www.jti.com eller http://www.jti.com/sweden