JTI Sweden trappar upp konkurrensen på snusmarknaden

”Snart når LD ännu ett segment”

Stockholm, 4 april 2014 – LD är Sveriges 6:e största snusvarumärke med en marknadsandel på 7,7 procent[i]. Nu avslöjar Jonas Björnum, JTI Swedens varumärkeschef, att företaget ökar takten i jakten på marknadsandelar genom att lansera LD i ytterligare ett segment på snusmarknaden:

I april lanserar JTI Sweden, efter flera års produktutveckling, ett helt nytt LD-snus i ett segment där det i dag endast finns en betydande konkurrent. Det kommer att bli mycket intressant. Vi tror att segmentets konsumenter kommer att uppskatta det nya LD-snuset som ett prisvärt alternativ med hög kvalitet. Mer information om detta kommer inom kort.

Under 2013 ökade LD:s försäljningsvolym med hela 129 procent, vilket var den största ökningen bland alla etablerade snusvarumärken i Sverige[ii]. I oktober 2013 lanserade JTI Sweden det senaste tillskottet i LD-familjen: LD30. Jonas Björnum berättar att LD30 på många sätt speglar företagets långsiktiga strategi:

Vi går mot strömmen med LD30. Det är en helt ny typ av snusdosa som innehåller 30 portioner snus, vilket resulterar i ett högre pris per dosa, men ett lägre pris per gram snus. Det här innebär en stor skillnad mot hur andra aktörer på den svenska snusmarknaden arbetar, men vi anser att många snusvarumärken är alldeles för högt prissatta och fokuserar därför på att erbjuda snus av hög kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris.

LD30 innebär en stor förändring, men vi har redan fått väldigt positiv respons från snuskonsumenterna och tror att produkten kommer att öka stadigt framöver, berättar Jonas Björnum.

JTI Sweden utvecklar och producerar allt snus i sin fabrik i Vårgårda:

JTI:s globala råvarunätverk gör det möjligt för oss att erbjuda ett svenskproducerat, förstklassigt snus till ett lägre pris än många av våra konkurrenter – därför kan vi fortsätta erövra marknadsandelar och lansera produkter som utmanar rådande förhållanden på den svenska snusmarknaden, avslutar företagets varumärkeschef Jonas Björnum.

JTI Sweden är den svenska delen av JTI, ett av världens största tobaksbolag med försäljning i över 120 länder. I Sverige är JTI Sweden marknadsledande på cigarettmarknaden och har på kort tid blivit en betydande aktör på snusmarknaden.

[i] Källa: Nielsen. DVH+SVH+Tobaksbutiker. Marknadsandelar, varugruppen snus, vecka 44 2013 – vecka 12 2014.

[ii] Källa: Nielsen. DVH+SVH+Tobaksbutiker. Försäljningsvolym, varugruppen snus, helår 2012 – helår 2013.

JTI Sweden är ett dotterbolag till JTI, en av världens ledande tobaksproducenter. JTI har 27 000 anställda och verksamhet i 120 länder. I Sverige är JTI marknadsledande på cigarettmarknaden med några av landets mest välkända varumärken: Camel, Winston, Blend, Level, John Silver och Right. Snus marknadsförs och säljs under varumärkena LD, Camel och Gustavus. Allt vårt snus produceras i JTI:s egen snusfabrik i Vårgårda. Du kan läsa mer om JTI på vår hemsida: www.jti.com eller www.jti.com/sweden.

Taggar: