Missvisande jämförelser fortsätter prägla snusdebatten

I debattartiklar om tobaksbeskattning låter det ofta som att snuset straffas med högre punktskatt än cigaretter. JTI Sweden, som sedan många år producerar både cigaretter och snus, reder här ut hur förhållandet mellan skatten på cigaretter och snus verkligen ser ut.

I ledare och debattartiklar fortsätter skribenter att måla upp bilden av ett hårt ansatt snus som får utstå en orättvis hög punktbeskattning i förhållande till cigaretter. I samma anda protesterades det livligt mot regeringens senaste höjning av tobaksskatten (12 procent på snus och 7,1 procent på cigaretter) som man menade slog hårdare mot snus än mot cigaretter. Men procentuella förändringar bör naturligtvis ses utifrån de respektive belopp som de baseras på. Vi har tagit fram en kort sammanställning för att göra det lättare för ledarskribenter och debattörer att hålla sig till ren fakta kring tobaksskatten:

Skatteverkets och Finansdepartementets uppgifter

• Skatteverkets skattesats för cigaretter 2015: 1,51 kronor per styck + 1 % av detaljhandelspriset.
    Räknas: 1,51 kr x antal + 1 % x detaljhandelspriset.

• Skatteverkets skattesats för snus 2015: 432 kronor per kilo.
    Räknas: Skattesats x antal kilo = skatt.

• Finansdepartementets Beräkningskonventioner 2015: Punktskatten på tobak väntas inbringa drygt 11,4 miljarder kronor till staten 2015; 23 procent från snus, 74 procent från cigaretter.

• JTI Swedens kommentar: Skatten på cigaretter väntas alltså inbringa tre gånger mer än skatten på snus. Trots att det finns fler snusare än rökare i Sverige.

Jämförelse mellan snusprillor och cigaretter

• Idag är punktskatten på 1000 snusprillor (1 kilo) 432 kronor. Punktskatten på 1000 cigaretter är 1510 kronor.

• Punktskatten på cigaretter är alltså mer än tre gånger högre än punktskatten på snus.

Jämförelse per paket

• Punktskatten på ett cigarettpaket är drygt 29 kronor. Punktskatten på en snusdosa med 24 gram snus är drygt 10 kronor (och många snusdosor innehåller mindre snus än så).

• De billigaste snusdosorna kostar cirka 17 kronor. De billigaste cigarettpaketen kostar cirka 46 kronor.

• Anledningen till att variationen i pris på snusdosor är så stor, från 17 kronor till uppåt 60 kronor, beror med andra ord inte främst på skatten, utan snarare på vilken marginal som producenten tar ut på produkten.

Den senaste höjningen av tobaksskatten

• Regeringen höjde den 1 januari 2015 punktskatten på snus med 12 procent och på cigaretter med 7,1 procent. Eftersom punktskatten redan var mycket högre på cigaretter så innebar detta inte att punktskatten höjdes mer på snuset än på cigaretter. Tvärtom.

• Regeringens höjning av punktskatten på snus och cigaretter innebar att priset på tusen portioner snus (1 kilo) gick upp med 47 kronor, medan priset på tusen cigaretter gick upp med 100 kronor.

Snus är inte hårdare beskattat än cigaretter. Tvärtom är skatten på cigaretter mycket högre än skatten på snus. Regeringens senaste höjning ökade skillnaden i skatten på snus och skatten på cigaretter, till fördel för snuset.

JTI Sweden, BAT och Svenska Tobaksleverantörsföreningen har skrivit en debattartikel som reflekterar kring medias beskrivning av beskattningen av tobak. Läs den här.

Läs mer om tobaksskatt på Skatteverkets hemsida.

Läs Finansdepartementets Beräkningskonventioner 2015 på regeringens hemsida.

Joel Jönsson
joel.jonsson@jti.com

JTI Sweden är ett dotterbolag till JTI, en av världens ledande tobaksproducenter. JTI har 24 000 anställda och verksamhet i 120 länder. I Sverige är JTI marknadsledande på cigarettmarknaden med några av landets mest välkända varumärken: Camel, Winston, Blend, Level, John Silver och Right. Snus marknadsförs och säljs under varumärkena LD, Camel och Gustavus. Allt vårt snus produceras i JTI:s egen snusfabrik i Vårgårda. Du kan läsa mer om JTI på vår hemsida: www.jti.com eller www.jti.com/sweden.