Nu lanseras LD Enbär Vit

JTI Swedens varumärkeschef: ”Det är på tiden att enbärsegmentet utsätts för konkurrens.”

Stockholm, 8 april 2014 – LD är Sveriges 6:e största snusvarumärke med en marknadsandel på 7,7 procent[i]. Nu lanseras nya LD Enbär Vit, vilket innebär att LD når ytterligare ett segment:

Enbärssegmentet står för 9,1 procent av den svenska snusmarknaden, trots att det finns förhållandevis få snusprodukter med enbärskaraktär[ii]. Vi ser stor potential i LD Enbär Vit, som kommer att bli ett prisvärt alternativ i ett segment som idag har ett mycket högt snittpris, berättar Jonas Björnum, varumärkeschef på JTI Sweden.

LD Enbär Vit är, precis som alla produkter i LD-familjen, ett traditionellt svenskt snus av hög kvalitet. Samtidigt är lanseringen ytterligare ett exempel på att LD är snusvarumärket som vågar utmana rådande normer.

JTI Sweden är en betydande aktör på den svenska snusmarknaden, med egen snusproduktion i Vårgårda. Jonas Björnum förklarar företagets långsiktiga strategi:

Premiumsnus är generellt sett alldeles för högt prissatt. Vi anser att bra snus inte behöver kosta skjortan och lanserar därför prisvärda alternativ som till exempel LD Enbär Vit. Genom att kombinera svensk tobaksexpertis med ett världsomspännande råvarunätverk kan vi erbjuda kvalitetssnus till ett lägre pris än många av våra konkurrenter.

JTI Sweden har i flera år utvecklat sitt snussortiment med nya typer av LD-produkter. I oktober 2013 lanserade företaget ytterligare en nyhet på den svenska snusmarknaden: LD30 – en snusdosa som rymmer fler portioner än vanligt och därför erbjuder mer snus till en lägre kostnad.

LD30 innebar en stor förändring, men försäljningssiffrorna visar redan att produkten uppskattas av många snuskonsumenter[iii]. Vi tror på en lika snabb utveckling för LD Enbär Vit – det är tydligt att prisvärt kvalitetssnus har stor potential på den svenska snusmarknaden, avslutar Jonas Björnum.

JTI Sweden är den svenska delen av JTI, ett av världens största tobaksbolag med produkter i över 120 länder. I Sverige är JTI Sweden marknadsledande på cigarettmarknaden och en betydande aktör på snusmarknaden. Förutom LD Enbär Vit tillverkar och säljer JTI Sweden även följande snusprodukter i LD-familjen: LD Original, LD Vit, LD Lös, LD Salmiak, LD Salmiak Vit, LD30 Original och LD30 Vit.

[i] Källa: Nielsen. DVH+SVH+Tobaksbutiker. Marknadsandelar, varugruppen snus, vecka 44 2013 – vecka 12 2014.

[ii] Källa: Nielsen. DVH+SVH+Tobaksbutiker. Marknadsandelar, varugruppen snus, segment enbär, vecka 44 2013 – vecka 12 2014.

[iii] Källa: Nielsen. DVH+SVH+Tobaksbutiker. Marknadsandelar, varugruppen snus, vecka 44 2013 – vecka 12 2014.

JTI Sweden är ett dotterbolag till JTI, en av världens ledande tobaksproducenter. JTI har 27 000 anställda och verksamhet i 120 länder. I Sverige är JTI marknadsledande på cigarettmarknaden med några av landets mest välkända varumärken: Camel, Winston, Blend, Level, John Silver och Right. Snus marknadsförs och säljs under varumärkena LD, Camel och Gustavus. Allt vårt snus produceras i JTI:s egen snusfabrik i Vårgårda. Du kan läsa mer om JTI på vår hemsida: www.jti.com eller www.jti.com/sweden.