”Överdimensionerade hälsovarningar medför inte en förbättrad folkhälsa”

JTI Sweden kommenterar EU:s omröstning om nytt tobaksproduktdirektiv

Stockholm, 9 oktober 2013 – Med anledning av förslaget till ett uppdaterat tobaksproduktdirektiv har JTI Sweden kommenterat Europaparlamentets omröstning under tisdagen:

”Vi stödjer EU-kommissionens mål att minska rökning bland unga, men tror inte att den föreslagna uppdateringen av Tobaksproduktdirektivet kommer att medverka till att nå det målet. Förslaget är inte genomtänkt, saknar pålitliga underlag och kommer sannolikt inte att inverka på antalet rökare”, säger Joakim Nilsson, Informationschef för JTI Sweden.

”Att öka storleken på hälsovarningarna till 65 % medför inte en förbättrad folkhälsa. Flera av förslagets förändringar, däribland förbudet av mentol, gör det enklare och billigare för kriminella att producera och sälja cigaretter som inte har blivit testade, beskattade eller reglerade. Den illegala cigaretthandeln kostar redan EU-länderna omkring 12.5 miljarder[1] euro om året. Sverige är också hårt drabbat av den illegala handeln. Upprepade studier från HUI Research visar att 13,4 procent av alla cigaretter som konsumeras i Sverige inte är beskattade här.”

”Det är även oroande att förslaget överför makt från Ministerrådet och Europaparlamentet till EU-kommissionen, som därigenom tillåts göra fler dramatiska förändringar i tobaksregleringen utan korrekta lagstiftningskontroller. Invändningar mot detta har yttrats av såväl EU-länder som flera kommittéer i Europaparlamentet.

Vi utgår ifrån att dessa allvarliga brister åtgärdas när förslaget i nästa steg förhandlas mellan Europaparlamentet, Ministerrådet och EU-kommissionen.”

Joakim Nilsson, Director, Corporate Affairs & Communications,
JTI Sweden
joakim.nilsson@jti.com

JTI Sweden är ett dotterbolag till JTI, en av världens ledande tobaksproducenter. JTI har 27 000 anställda och verksamhet i 120 länder. I Sverige är JTI marknadsledande på cigarettmarknaden med några av landets mest välkända varumärken: Camel, Winston, Blend, Level, John Silver och Right. Snus marknadsförs och säljs under varumärkena LD, Camel och Gustavus. Allt vårt snus produceras i JTI:s egen snusfabrik i Vårgårda. Du kan läsa mer om JTI på vår hemsida: www.jti.com eller www.jti.com/sweden.

[1] Project Star report, KPMG: 16 April 2013