Så bidrar JTI Sweden i kampen mot handeln med illegala cigaretter

Report this content

2014 var 13,2 procent av alla cigaretter som konsumerades i Sverige obeskattade. Det innebär en årlig skatteförlust för staten på ungefär 1,5–1,7 miljarder kronor, pengar som istället finansierar den organiserade brottsligheten. JTI Sweden vill därför uppmuntra svenska beslutsfattare att viga mer resurser till de myndigheter som kämpar mot den illegala handeln.

Drygt en av åtta cigaretter i Sverige är obeskattad

JTI Sweden är medlem i Svenska Tobaksleverantörsföreningen. Förningen genomför varje år en omfattande studie för att kartlägga hur stor andel cigaretter i Sverige som är obeskattade[i]. Studien består av fyra delundersökningar: 10 000 paket plockas i 29 svenska städer och skickas på analys; drygt 300 butiker tillfrågas om billiga cigaretter; rökares attityder kartläggs via telefon; och svenskars resandeinförsel av cigaretter jämförs med de obeskattade cigaretternas ursprungsland.

Tyvärr visar kartläggningen att andelen obeskattade cigaretter ligger på en hög nivå i Sverige. 13,2 procent cigaretter var obeskattade år 2014, något fler året dessförinnan.

JTI kämpar såväl globalt som nationellt mot den illegala handeln. Vi har samarbetsavtal med både svenska Tullverket och EU:s brottsbekämpande organ. För att minimera risken att våra cigaretter används felaktigt tillhandahåller vi aldrig volymer som överstiger förväntad konsumtion. Vid de få tillfällen som JTI:s cigaretter hittas i samband med tillslag mot smuggling så betalar vi dessutom en kompensationsavgift till EU.

Organiserad brottslighet bryr sig inte om ålderskontroller

Illegal handel med cigaretter innebär inte bara förlorade skatteintäkter. Svenska myndigheter har i flera fall påtalat hur cigarettsmuggling finansierar annan kriminell verksamhet, som till exempel handel med vapen och narkotika. Ett aktuellt exempel är Brottsförebyggande Rådets (Brå) kapitel i den internationella rapport om finansiering av organiserad brottslighet som Centret för Studier av Demokrati (CSD) publicerade tidigare i år[ii].

JTI Sweden anser att minderåriga aldrig ska få tillgång till tobaksprodukter. Därför arbetar vi bland annat med certifiering av, och avtal med, våra kunder för att säkerställa att ålderskontroller utförs. Vår rekommendation är att alla som ser ut att vara under 30 år ska uppvisa giltig legitimation. Det är inte särskilt troligt att samma noggrannhet praktiseras av de som säljer illegala cigaretter på parkeringar och i gränder.

Som marknadsledare är det självfallet viktigt för oss att få konkurrera under rättvisa förutsättningar. Det är ytterligare en anledning till varför vi försöker stoppa den illegala handeln – vi vill konkurrera med våra lagliga produkter om de 13,2 procent av marknaden som den organiserade brottsligheten har lagt beslag på.

Så kan den illegala handeln bekämpas

Ända sedan JTI Sweden bildades (år 2007) har vi argumenterat för åtgärder som skulle kan bidra till minskad illegal handel:

• Tillför ökade resurser till brottsförebyggande myndigheter. Idag påtalar Tullverket att de inte ens har manskap nog att bemanna samtliga större hamnar i landet, än mindre undersöka alla misstänkta containrar.

• Underlätta för myndigheter som Polisen, Skatteverket, Tullverket och kommuner att arbeta tillsammans i kampen mot illegal tobak: Klargör vem som bär ansvar i arbetet och ge mandat för samarbete.

• Informera och utbilda kommunernas tillsynsmän i att identifiera illegal tobak, så att de kan tipsa polisen eller tullen om de ser något misstänkt under sina ordinarie tillsynsbesök.

• Skärp straffen för tobakssmuggling och skattebrottslighet relaterad till punktskattebelagda varor. Idag är risker och straff vid cigarettsmuggling alldeles för små.

• Inför langningslagstiftning (precis som för alkohol) för att försvåra illegal försäljning till minderåriga.

• Ersätt det nuvarande systemet för prissättning av cigaretter (där ett högsta pris används) med ett fastprissystem i syfte att försvåra försäljningen av billiga, obeskattade cigaretter.

• I EU:s nya tobaksproduktdirektiv ingår införandet av ett omfattande system för märkning och spårning av produkter. Det är ett viktigt initiativ som kommer att göra det svårare att smuggla legala produkter mellan länder. Men för att systemet ska fungera är det viktigt att det bygger på öppna standards, så att redan existerande system kan kopplas samman. JTI utvecklar redan idag ett världsomspännande system för märkning och spårning, som i slutet av 2015 kommer att omfatta 90 procent av vår cigarettproduktion – ett initiativ som är helt unikt bland konsumentprodukt-tillverkare.

Viktiga lärdomar – ingrepp som kan gynna den illegala handeln

• Kraftiga höjningar av punktskatten på tobak leder till ökad andel illegala cigaretter. När de legala cigaretterna plötsligt blir mycket dyrare så är fler benägna att använda illegala alternativ. 1998 tvingades regeringen till och med att sänka tobaksskatten – tre tätt följande skattehöjningar hade nämligen gjort det möjligt för den illegala handeln att skjuta i höjden.[iii]

• Legala produkter ska säljas öppet. Mörklagd försäljning gör det enkelt att tillhandahålla illegala produkter under disk, tillsammans med de legala. I Norge, där det sedan flera år tillbaka råder ett exponeringsförbud för tobaksprodukter, är skrämmande 47 procent av alla produkter illegala.

• Varumärken är kvalitetsstämplar. Tydliga varumärken och produktbeskrivningar ger konsumenten möjlighet att göra ett informerat köp och gynnar sund konkurrens. Paket utan tydliga varumärken är lätta att kopiera och fylla med produkter utan kvalitet, som inte uppfyller svensk lagstiftning.

[i] Rapporterna finns för nedladdning på www.smuggelcigg.se

[ii] Den så kallade FINOCA-rapporten kan laddas ner på http://www.csd.bg/artShow.php?id=17317

[iii] Rapporterna finns för nedladdning på www.smuggelcigg.se

För mer information, vänligen kontakta:
Joel Jönsson
Kommunikationsansvarig, JTI Sweden
joel.jonsson@jti.com

JTI Sweden är Sveriges ledande cigarettleverantör med internationella storsäljare som Camel, Winston och anrika svenska klassiker som Blend, Level, John Silver och Right. Vi är dessutom en stark utmanare på snusmarknaden med succésnuset LD och traditionella Gustavus. Allt vårt svenska snus tillreds i vår fabrik i Vårgårda.

Vår framgång bygger på genuin tobaksexpertis från världens alla hörn. JTI Sweden är ett dotterbolag till JTI, en av världens ledande tobaksproducenter med 27 000 anställda och verksamhet i över 120 länder. Hos oss arbetar experter på allt från butiksinredning och skyltning till tobaksblad och produktutveckling.

Läs gärna mer om oss på vår hemsida: http://www.jti.com eller http://www.jti.com/sweden.

Taggar: