Historisk invigning av ny jätteterminal på Marjarp

Report this content

Intresset var stort när Jula Logistics idag invigde den nya terminalen på Marjarp i Falköping.

− Det här satsningen gör Skaraborg och Falköping till ett av Sveriges viktigaste logistiknav, säger Karl-Johan Blank, Jula Holdings ägare.

Torrhamnen växer

Under våren 2023 togs det första spadtaget till ett nytt jättelager på Marjarp i Falköping. Det var startskottet på en investering som totalt omfattar cirka en halv miljard SEK.

Idag, den 24 september, invigdes den nya terminalen med pompa och ståt.

− Det är väldigt roligt att intresset är så stort för vår logistiklösning. Det här ger stora logistiska möjligheter som även tillför miljöhänsyn och sätter Falköping på kartan. Den nya terminalen omfattar 87 000 kvadratmeter med tågspår fram till porten. Det innebär att vi får in gods via järnväg som vi effektivt kan hantera och lagra och sedan skicka vidare ut i världen. Den produkt vi erbjuder har tagits emot väl av många företag och inriktningen på våra kunder har blivit den vi önskade, det vill säga svensk basindustri inom trä, papper och massa, säger Lennart Karlsson, VD Jula Logistics.

Jula Logistics har även byggt en omlastningsplats med skärmtak på ca 10 000 kvadratmeter utmed tågspåret inne på området. Det blir en värdefull yta för omlastning och kan även tillfälligt nyttjas för lagring. Man har också etablerat en plåthall på 12 000 kvadratmeter som är uthyrd och i full verksamhet sen november förra året.

I satsningen som görs på den nya terminalen byggs även ett nytt 500 meter långt tågspår på området. Det ger ytterligare kapacitet att växa och utvecklas.

− Den satsning som Jula Logistics gör på grön logistik ligger helt i linje med Jula Holdingkoncernens vilja att bygga en stark koncern för kommande generationer genom tillväxt på ett hållbart och ansvarsfullt sätt, säger Lennart.

Förändrar logistiken nationellt

Redan 2014 skapades den första tågpendeln mellan Göteborgs hamn och Falköping. Därefter har fler tågpendlar succesivt adderats och volymerna ökat.

Idag finns ett 70-tal aktörer som driver stora godsvolymer via Jula Logistics anläggning på Marjarp i Falköping.

− Den nya terminalen ritar om logistikkartan nationellt och skapar förutsättningar för en grön logistikomställning för bolag och verksamheter i hela Sverige. Vi är en del av Europapendeln som går till och från Duisburg i Tyskland, via Göteborgs hamn. De stora satsningar som görs på Marjarp visar att vi är innovativa och vill fortsätta utveckla gröna ”dörr till dörr lösningar”. Det ger också ringar på vattnet och genererar transportuppdrag och nya verksamheter som växer vid sidan av, säger Lennart.

Vid frågor

Lennart Karlsson, VD Jula Logistics, +46 702-37 83 83, lennart.karlsson@jula.se

Företagsinformation

Ägare till Jula Holdingkoncernen är Karl-Johan Blank. Karl-Johan startade och byggde upp Jula Holdingkoncernen tillsammans med sin far Lars-Göran Blank. Karl-Johan är sedan 2014 ensam ägare till koncernen.

Karl-Johan har varit med från starten då hans föräldrar Lars-Göran och Irene Blank grundade Jula Industri AB 1979 på gården Jultorp. 1984 startade familjen, då med Karl-Johan som delägare, Jula Postorder AB (nuvarande Jula AB). Fokus låg på en allt större postorderkatalog med inköp direkt från tillverkare till lågpris. De byggde också en det första Julavaruhuset med lager i Skara 1985. Sedan 1991 ägde far och son bolaget till lika delar gemensamt då de köpte ut övriga familjemedlemmar och bildade Jula Holding AB, samtidigt med en allt större satsning på etablering av flera och större varuhus.

Karl-Johan har sedan början av 2000-talet varit den drivande kraften och expanderat varuhuskedjan Jula i flera länder samt utökat koncernen med flera fastigheter och andra verksamheter. I takt med att Lars-Göran allt eftersom ville fokusera mera på sina privata affärer och investeringar överlät han en del av sina aktier i Jula Holdingkoncernen till Karl-Johan. Karl-Johan finansierade köp av Lars-Görans aktier med lånat kapital och vinstutdelningar från Jula. När pappan Lars-Göran gick bort 2014 ägde han 35% och Karl-Johan 65% av aktierna. I samband med arvskiftet förvärvade Karl-Johan resterande delen av aktierna och är sedan dess ensam ägare till Jula Holdingkoncernen.

Pressbild Karl-Johan Blank: https://julaholding.com/sv/nyheter/pressbilder/media/karl-johan-blank-4/

Idag deltar Karl-Johans söner, Christian och Fredric, aktivt i Jula Holdingkoncernen som nästa generation.

Mer om Julas historia hittar du på: https://historia.jula.se/

Jula Holdingkoncernen, med verksamheter inom Retail, Fastigheter, Finans, Logistik, Hotell och Miljö/Energi, har sitt huvudkontor i Skara, Sverige. Koncernen har cirka 4500 anställda och 2023 omsatte koncernen drygt 10,5 miljarder SEK.

Retailföretaget Jula är koncernens ursprung. Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser. Detta erbjuds via en stark e-handel och totalt 141 varuhus, 68 i Sverige, 43 i Norge, 22 i Polen och 8 i Finland.

Besök gärna www.julaholding.se för mer information, på Jula Holdings webb finns även årsberättelsen i sin helhet.

Jula Logistics

Jula Logistics är en del av Jula Holdingkoncernen.

Med lång erfarenhet, stort engagemang och rätt expertis erbjuder Jula Logistics hållbara logistiklösningar som gör skillnad. Tillsammans med Falköpings kommun och andra regionala företag i Skaraborg utvecklar Jula Logistics Sveriges mest attraktiva, effektiva och hållbara logistikområde på Marjarp i Falköping.

Besök gärna https://julalogistics.se/ för mer information.

Taggar:

Citat