Åklagarna behöver mer resurser för att klara verksamheten

Åklagarmyndigheten begär resursförstärkningar på 356 miljoner kronor för åren 2010-2012.
- Det är nödvändigt om vi ska slippa fler inställda förhandlingar eller att brottsoffer ska få vänta längre tid för att få sin sak prövad, säger Oscar Strömblad, central facklig förtroendevald för åklagarsektionen inom Jusek.

Åklagarmyndigheten har i dag lämnat sitt budgetunderlag för perioden 2010-2012 till regeringen. Den konstaterar att arbetsbelastningen har varit hög under mycket lång tid. Detta har lett till överhängande risker för arbetsmiljön. Åklagarmyndigheten bedömer att det behövs resursförstärkningar på 356 miljoner kronor exklusive pris- och löneomräkning, under perioden 2010-2012.

- Antalet ärenden från Polisen ökar och domstolarna sätter ut fler förhandlingar men åklagarna räcker inte till. På flera håll är det svårt att hitta åklagare till alla förhandlingar. Det behövs fler åklagare för att klara av alla uppgifter och upprätthålla en rättsäker prövning av ärenden, säger Oscar Strömblad, central facklig förtroendevald för åklagarsektionen inom Jusek.

Åklagarmyndighetens besparingar under 2008 har finansierats genom ett allt större övertidsuttag av landets åklagare.

- Myndigheten kan inte förvänta sig att åklagarna ska fortsätta att arbeta övertid gratis för att täcka upp resursbrister. Inställda förhandlingar, längre handläggningstider, mindre tid att möta brottsoffer och vittnen kan bli en realitet om inte regeringen vidtar åtgärder, säger Oscar Strömblad.