• JUSEK/

Bra beslut av Centerpartiet – nu måste alliansregeringen förbättra informationen till studenterna

I dag beslutade Centerpartiets riksstämma att Högskoleverket bör få i uppdrag att kartlägga vad som händer med högskolestudenter efter examen. Det är ett krav som Jusek länge har drivit och förbundet välkomnar Centerns beslut

- Nu krävs det av Centerpartiet att de får med sig resten av alliansregeringen på beslutet. Hittills har utbildningsminister Lars Leijonborg varit alldeles för passiv i frågan. För blivande studenter är detta nödvändig information för att kunna göra väl grundade val av utbildning, säger Louise Adelborg, VD Juseks.

Juseks årliga arbetsmarknadsundersökning visar att nyexaminerade akademiker är starkt missnöjda med stödet från universitet och högskolor i övergången från utbildning till arbetsliv. Hälften av de nyblivna akademikerna anser att universiteten inte informerat tillräckligt om vilka arbeten som utbildningen kan leda till. Landets högre lärosäten har valt att lägga ner drygt sex gånger så mycket pengar på att ragga studenter som att vägleda dem om deras möjligheter efter examen.

För att underlätta övergången mellan studier och arbetsliv vill Jusek att alla som studerar eller vill studera vid högskolor får information om vad tidigare studenter anser om sin utbildning och jämförbara data på vilken typ av arbeten de har fått efter examen.

Jusek arbetar för att:

» Högskolor och universitet får ett tydligt uppdrag och resurser för att förbereda studenterna för arbetslivet.
» Högskolor och universitet får i uppdrag att följa upp sina studenter efter avslutad utbildning för att kunna ge kommande studenter en beskrivning av vilken typ av arbeten utbildningen leder till.
» Högskolor och universitet får i uppdrag att inlemma karriärplanering för alla studenter tidigt i utbildningen.