Endast var tredje invandrarakademiker får jobb i nivå med sin kompetens

Omkring var tredje invandrarakademiker med samhällsvetenskaplig utbildning har ett arbete i nivå med sin kompetens. Det visar rapporten ”Ge mer plats för invandrade akademiker”, som Jusek presenterar i dag.

I dag presenterar Jusek rapporten ”Ge mer plats för invandrade akademiker”. Den visar att 2006 – senaste året det finns uppgifter från – hade 36 procent av de invandrade samhällsvetarna, det vill säga jurister, ekonomer, samhällsvetare, personalvetare och systemvetare, arbeten som kräver högskoleutbildning. Det kan jämföras med 78 procent för dem med svensk bakgrund.

- Trots att vi har haft en högkonjunktur har många invandrare, knappt 30 000 personer, med samhällsvetenskaplig bakgrund svårt att få ett arbete i nivå med sin kompetens. Det är ett slöseri för samhället och olyckligt för den enskilda individen, säger Juseks ordförande Göran Arrius.

Följden blir att inkomsterna från arbete blir betydligt lägre för invandrare med samhällsvetenskaplig utbildning. 2006 hade ungefär 70 procent av de invandrade samhällsvetarna en deklarerad lön på under 240 000 kronor, jämfört med 40 procent av samhällsvetare med svensk bakgrund. Omvänt hade bara var tionde av de invandrade akademikerna en lön högre än 400 000 kronor, att jämföra med var fjärde med svensk bakgrund.

Jusek anser att det finns flera viktiga områden där politiken måste förändras. Det handlar bland annat om bättre utbildning i svenska, snabbare bedömning och validering av den ut-ländska utbildningen och större satsningar på fler kompletterande utbildningar.

Läs mer på www.jusek.se/klivin