Jusek har högst anseende bland fackförbunden

Akademikerförbundet Jusek har högst anseende bland de fackförbund som ingår i Kantar Sifos Anseendeindex 2018. Juseks anseendeindex hos den svenska allmänheten är 48.

– Det är glädjande att det stora förtroende Jusek har bland medlemmar och allmänhet syns även i den här mätningen. Att vi uppfattas som en trovärdig organisation är viktigt för att vi ska kunna delta i samhällsdebatten och påverka frågor som är viktiga för våra medlemmar, säger Magnus Hedberg, vd för Jusek.

Jusek får ett anseendeindex på 48 i Kantar Sifos Anseendeindex 2018. Det innebär att Jusek placerar sig högst bland de fackförbund som deltar i undersökningen och på en femteplats bland alla organisationer som deltar. Genomsnittet för samtliga organisationer är 35.

Kantar Sifo undersöker anseendet bland intresseorganisationer, bland annat fackförbund, varje år. Anseendet mäts genom att svaren på flera olika frågor vägs samman till index på en skala 1–100.

– Jusek är ett växande förbund som samlar allt fler medlemmar. Som ett av de största Sacoförbunden har vi en viktig uppgift i att bidra till en positiv samhällsutveckling. Det ska vi även fortsättningsvis göra med högt anseende och stor trovärdighet. Det tjänar både våra medlemmar och samhällsdebatten på, säger Magnus Hedberg.

Friluftsfrämjandet, Naturskyddsföreningen, Motormännens riksförbund och Reumatikerförbundet är de enda organisationer som har högre anseende än Jusek i 2018 års undersökning. Högst anseende har Friluftsfrämjandet med ett anseendeindex på 66.

Om undersökningen:
Undersökningen görs av Kantar Sifo och går ut till allmänheten i åldern 18–79 år (Kantar Sifos onlinepanel). Varje organisation bedöms av minst 300 slumpmässigt utvalda personer med någon kännedom om organisationen. Undersökningen genomfördes i april 2018. Mer om undersökningen.

För mer information, kontakta:
Magnus Hedberg, vd på Jusek
magnus.hedberg@jusek.se

Hanna Birath, pressansvarig på Jusek
hanna.birath@jusek.se

Jusek är akademikerförbundet för jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare, kommunikatörer och samhällsvetare. Vi driver frågor som påverkar våra 87 000 medlemmars utbildning, karriär, trygghet och villkor. Läs mer på jusek.se.

Taggar: