Jusek och Svenska med baby skapar möten för karriären

Jusek inleder ett nytt samarbete med Svenska med baby. Syftet är att skapa fler nätverk mellan föräldralediga från olika kulturer. Förutom att öva på svenska fungerar träffarna som mötesplatser för att diskutera den framtida karriären.

- Genom Svenska med baby hoppas vi kunna nå fler föräldralediga och erbjuda karriäraktiviteter över hela landet. Vi vet att många föräldralediga funderar över den framtida karriären. Där kan Jusek fungera som coach och samtalspartner, säger Magnus Hedberg, Juseks vd.

Svenska med baby arrangerar öppna föräldragrupper för att skapa nya möten mellan föräldralediga från olika bostadsområden och med ursprung i hela världen. Syftet är att bryta segregationen och bygga nya nätverk mellan människor, samtidigt som deltagare ges möjlighet att träna svenska. Med samtal, joller och skratt som metod!

- Vi vet från vårt mentorskapsprogram för invandrade akademiker att många svenskfödda medlemmar vill få kontakt med personer födda i ett annat land. Nu bidrar vi till att fler sådana mötesplatser kan starta, fortsätter Magnus Hedberg.

Till hösten kommer Svenska med baby finnas på minst sju platser i Stockholmsområdet. Målet är att expandera till flera platser i Sverige.

- Jusek kan hjälpa oss att etablera verksamheter på flera orter. De medlemmar som vill kan starta grupper, med hjälp av oss. Genom samarbetet med Jusek hoppas vi nå ut till många fler som under föräldraledigheten vill utvecklas tillsammans med andra. Vi arbetar tillsammans för att Svenska med baby ska finnas över hela Sverige och för en lång tid framöver, säger Anna Libietis Jacobson.

Magnus Hedberg
Juseks vd