Jusek slår nytt medlemsrekord

Akademikerförbundet Jusek fortsätter att växa. Förbundet samlar nu 87 600 medlemmar och har vuxit med över två procent jämfört med året innan.

– Det är glädjande att så många söker sig till Jusek. Det är ett kvitto på vi gör skillnad för våra medlemmar. Våra medlemsgrupper bidrar på ett avgörande sätt till samhällsutvecklingen och varje medlem gör Jusek till en starkare röst på arbetsplatserna, vid förhandlingsbordet och i samhällsdebatten, säger Sofia Larsen, Juseks ordförande.

Jusek har haft en positiv medlemsutveckling under många år. I år slår förbundet rekord och noterar 87 600 medlemmar. Det är en ökning med över två procent jämfört med föregående år. Jusek är ett av de Sacoförbund som ökar mest jämfört med tidigare år.

Under 2017 startade Jusek professionsföreningar för jurister, systemvetare, kommunikatörer och chefer. Inom kort startar föreningar för samhällsvetare, personalvetare och ekonomer. Dessutom har förbundet sektioner för medlemmar i privat, statlig och kommunal sektor samt studenter. Det är också hos studenterna Jusek ökar mest. I slutet av 2017 samlade Jusek drygt 19 000 studentmedlemmar.

– Universiteten och högskolorna är Juseks rötter. Att skapa engagemang under studietiden och ge studenterna inflytande och mandat att påverka förbundets utveckling gör oss relevanta, säger Elsa Saboonchi, chef för Marknad och kommunikation på Jusek.

Mer information om Sacos medlemsstatistik
Det totala antalet medlemmar i Saco fortsätter att öka. Den 31 december 2017 samlade Sacoförbunden tillsammans nära 700 000 medlemmar. Samtliga förbunds medlemsstatistik.

För mer information, kontakta:
Hanna Birath, pressansvarig på Jusek
hanna.birath@jusek.se

Jusek är akademikerförbundet för jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare, kommunikatörer och samhällsvetare. Vi driver frågor som påverkar våra 87 000 medlemmars utbildning, karriär, trygghet och villkor. Läs mer på jusek.se.

Taggar: