Möt Jusek i Almedalen

Kan en förändrad föräldraförsäkring minska löneskillnaderna? Och är det flexibla arbetslivet ett hot eller en möjlighet? Hur får vi fler arbetsgivare att följa staten och teckna kollektivavtal för studentmedarbetare? Det är teman för Juseks tre seminarier i Almedalen.

Kan en förändrad föräldraförsäkring minska löneskillnaderna?
Ja, menar Jusek. Men vad är politikerna beredda att göra för en mer jämställd föräldraförsäkring? Den frågan ställer vi till Hillevi Engström (M) och Ylva Johansson (S). Juseks aktuella lönestatistik visar att män tjänar i genomsnitt 13 procent mer än kvinnor. Löneskillnaderna är stora även bland akademiker och slår igenom oavsett befattning eller bransch. Det är dags för en mer jämställd föräldraförsäkring.
Tid: Onsdag 2 juli, kl 16.00-17.00.
Plats: Stora salen, Kårhuset Rindi. Tage Cervins gata 1.
Medverkar gör även: Malin Wreder, huvudsekreterare, Delegationen för jämställdhet i arbetslivet, Niklas Löfgren, familjepolitisk talesperson, Försäkringskassan, Magnus Hed-berg, vd Jusek och Maria Skalin, projektledare, Jusek. Moderator: Anna Dyhre.

Släpp medarbetaren fri - Det flexibla arbetslivets hot och möjligheter
Med moderna tekniska lösningar flyter gränsen mellan arbete och fritid ihop. Det skapar nya möjligheter men kan också leda till stress. Vad ställer det för krav på chefen, medarbetaren och organisationen? Behöver kollektivavtalen förändras?
Tid: Måndag 30 juni, kl 08:30-09:30. Jusek bjuder på frukost.
Plats: Stora salen, Kårhuset Rindi. Tage Cervins gata 1.
Medverkande: Sofia Larsen, ordförande i Jusek. Christin Mellner, forskare, Stockholms universitet. Towa Eng, IT-konsult CGI. Charlotte Witt, personaldirektör ÅF. Monica Lysholm, förbundsdirektör IDEA. Moderator: Anna Dyhre.

Studentmedarbetare – en väg till kvalificerat arbete?
Om några år är det ont om välutbildad arbetskraft. Då blir vinnarna de företag som redan nu byggt relationer med högskolestudenter. Staten har gått i bräschen och tecknat det första kollektivavtalet för sudentmedarbetare. Avtalet innebär att en student arbetar ca 10 timmar per vecka med kvalificerade arbetsuppgifter. Hur får vi fram fler bra avtal och därmed förenklar vägen till kvalificerat arbete efter examen?
Tid: Onsdag 2 juli, kl 11.30-12.30.
Plats: Lilla salen, Kårhuset Rindi. Tage Cervins gata 1, Visby.
Medverkande: Magnus Hedberg, vd Jusek, Susanne Svensson, Fastigo, Agneta Jöhnk, SKL, Kristin Öster, Saco Studentråd. Edward Hamilton, Svenskt näringsliv. Moderator: Anna Dyhre.

Tomas Bergkvist, projektledare 070-665 29 92
Kristina Mäler, pressansvarig, 070-665 29 55