Ny teknik gör att kollektivavtalen måste utvecklas

Vi ska vara en facklig organisation för solidariska individualister. Kollektivavtalen måste utvecklas så att medlemmar själva får större makt, säger Magnus Hedberg, som i dag tillträder som ny vd för Jusek.

Som ny vd för Jusek kommer Magnus Hedberg att fokusera på medlemsrekrytering, opinionsbildning och ökad medlemsnytta. Han prioriterar arbetet med att utveckla kollektivavtalen, så att medlemmarna själva får större makt att träffa överenskommelser med sina chefer.

- Det blir allt vanligare att jobba hemifrån, man svarar i telefon på väg hem från affären, läser e-post på kvällar och helger. Majoriteten av Juseks medlemmar värdesätter flexibiliteten att själv kunna bestämma när och var man arbetar. Modern teknik ger förbättrade möjligheter att få livet att gå ihop, säger Magnus Hedberg.

- Men det flexibla arbetslivet kan också skapa stress, då gränserna mellan arbete och fritid suddas ut. Dessa utmaningar kräver en ny typ av ledarskap, med fokus på att sätta upp tydliga mål och gränser för arbetet, fortsätter han.

Magnus Hedberg har tidigare arbetat inom Regeringskansliet och som kommunikationsdirektör vid Ekobrottsmyndigheten. Han kommer närmast från tjänsten som samhällspolitisk chef för Jusek och efterträder Louise Adelborg, som varit vd i 12 år.

Magnus Hedberg
Juseks vd

Pressansvarig Jusek

Jusek är förbundet för jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare och kommunikatörer, samhällsvetare