Rekordlåg arbetslöshet bland Juseks medlemmar

Arbetslösheten för Juseks medlemmar var i juni 2012 rekordlåg. Endast en procent av Juseks medlemmar som är anslutna till AEA hade a-kassa.

Jusek mäter varje kvartal hur många av medlemmarna som är inskrivna i akademikernas erkända a-kassa, AEA som får arbetslöshetsersättning. I juni var siffran 1 procent. Det är den lägsta siffran under hela 2000-talet och är en minskning med 0,4 procentenheter jämfört med ett år tillbaka.

-          Efterfrågan på akademiker kommer att öka, allt fler yrken kräver akademisk examen. Generationsväxlingen gör också att unga akademiker kommer att behövas på hela arbetsmarknaden. Nu är det viktigt att utbildningarna håller en så hög kvalitet att de mappar upp mot behoven, säger Sofia Larsen ordförande i Jusek.

Det är framför allt bland de unga som andelen ersättningstagare har minskat. För gruppen 30–35-år minskade andelens ersättningstagare med 0,6 procentenheter. De var också den åldersgrupp som hade lägst andel arbetssökande, 0,7 procent. Bland 25–29-åringarna minskade arbetslösheten med 0,5 procentenheter till en procent.

Sofia Larsen
Ordförande i Jusek