Uppsats om könsskillnader i jobbannonser belönas

Det är skillnader på hur jobbannonserna utformas beroende på om det är en kvinno- eller mansdominerad bransch. Det konstaterar Sara Lindmark och Jessica Sundin i sitt examensarbete på Personalvetarprogrammet vid Umeå Universitet. För sin insats belönas de nu med Juseks och Personal & Ledarskaps pris för bästa uppsatts inom personalvetenskap.

– Sara Lindmark och Jessica Sundin granskar kritiskt hur medvetet eller omedvetet ordval i platsannonser förstärker föreställningar om vad som är kvinnliga och manliga jobb, säger Jörgen Hansson, ordförande i personalvetarjuryn.

– Det bidrar till att befästa fördomar och till att ensidigt begränsa urval och karriärvägar till män eller kvinnor, säger han.

Juryns motivering:

”Författarna har gjort en väl genomförd diskursanalys av platsannonser i syfte att undersöka om, och i så fall hur jobbannonser är könskodade. Deras resultat och analys visar att så är fallet. Jobbannonser är könskodade när det gäller krav på egenskaper, i kravbeskrivningarna och i marknadsföringen av organisationen. Därmed riskerar annonser att reproducera stereotypa föreställningar om kön och könskodade praktiker. Det får konsekvenser redan i den inledande kontakten med en organisation och för möjligheter att bryta invanda jobbmönster och rekryteringar. Resultatet är också en väckarklocka i det praktiska jämställdhetsarbetets detaljer inom andra områden i personalpolitiken såsom arbetsutformning, kompetensutveckling och karriärvägar.”

Priset är på 25 000 kronor och delas ut i samband med Juseks ordförandekonferens den 10 december.

Sara Lindmark

Jessica Sundin