Utveckla säkerheten i domstolarna

Dagens explosion vid Rättscentrum i Malmö visar att det finns en hotbild mot anställda inom rättsväsendet. Säkerhetsarbetet måste därför prioriteras och utvecklas.

- Våra medlemmar som arbetar inom rättsväsendet utsätts för hot och trakasserier på arbetet. Nattens händelse visar att det påbörjade säkerhetsarbetet måste fortsätta. Det är svårt att förutse när något ska hända. Därför behövs en satsning på fler larmbågar, fler ordningsvakter och ett säkerhetstänkande vid utformandet av lokaler, säger Elisabeth Åberg, rättspolitisk samordnare på Jusek.

- Det är svårt att värja sig mot hot och våld riktat mot de som jobbar inom rättsväsendet. Men med ett ökat säkerhetstänk ökar förutsättningarna för en trygg arbetsmiljö. Det är därför bra att myndigheterna har beredskap för att hantera situationen, säger hon.

Elisabeth Åberg
Rättspolitisk samordnare, Jusek