Välkommet att civila anställda får polisiära befogenheter

Idag föreslår utredare Stefan Mann att regeringen ändrar lagstiftningen så att civilt anställda inom polisen får utökade befogenheter. Det innebär till exempel att civilt anställda ska kunna leda polisiära förundersökningar.

- Det är hög tid att regeringen går till riksdagen med det här lagförslaget. Egentligen är det självklart att en skicklig jurist, exempelvis en före detta åklagare, ska kunna vara förundersökningsledare, säger Staffan Tilling, ordförande i Juseks polissektion.

Polisen har sedan början av 2000-talet aktivt rekryterat akademiker med spetskompetens inom områden som IT, juridik eller kriminologi. Att snabbt kunna sålla i stora utredningar, jobba med ett kritiskt förhållningssätt och sammanfatta detta på ett neutralt sätt är värdefulla egenskaper när polisen slås samman till en myndighet i januari 2015.

- Riksrevisionen och Justitieombudsmannen har upprepade gånger kritiserat Polisen för brister i kompetens och effektivitet, samtidigt som brottsligheten internationaliseras och blir mera komplex. Polisen har inte råd att avvara den här kompetensen som redan finns i myndigheterna, säger Staffan Tilling.

Staffan Tilling

Ordförande, Juseks polissektion