Välkommet med fler civila inom polisen

Justitieminister Morgan Johansson efterlyser fler civilanställda för att lösa den akuta poliskrisen. Det är ett utmärkt initiativ och helt i linje med de förslag som Jusek länge drivit.

– Svensk polis behöver en väl avvägd bemanning med olika kompetenser och erfarenheter från alla delar av samhället. Genom att anställa fler akademiker inom polisen och se till att kvalificerade handläggare och administratörer bidrar kan arbetstid frigöras för yttre verksamhet, säger Sofia Larsen, ordförande för Jusek.

Jusek organiserar många civilanställda medlemmar inom polisen och har länge pekat på att dessa gruppers kompetens kan användas bättre för att utveckla polisens arbete, senast i en debattartikel i Expressen.

Att i större utsträckning använda civil kompetens kan vara en del av lösningen på den akuta poliskrisen. Men det är också en viktig utveckling på lång sikt. Med akademisk kompetens utvecklas polisorganisationen. Det är nödvändigt för att möta den mer komplexa kriminalitet vi ser i dag.

– Att många av dagens poliser söker skrivbordstjänster är en oroande utveckling. Det är också ett bekymmer att poliser i yttre tjänst lägger ner mer än en fjärdedel av sin arbetstid på rapportering. Det är synd att Polisförbundet sätter hälarna i marken i den här frågan. Alla konstruktiva förslag som kan bidra till att lösa poliskrisen är välkomna, säger Sofia Larsen.

För mer information, kontakta:
Hanna Birath, pressansvarig på Jusek
hanna.birath@jusek.se

Jusek är akademikerförbundet för jurister, ekonomer, systemvetare, personalvetare, kommunikatörer och samhällsvetare. Vi driver frågor som påverkar våra 87 000 medlemmars utbildning, karriär, trygghet och villkor. Läs mer på jusek.se.

Taggar: