Aktieaffär stärker Wallenbergstiftelsers utdelningsförmåga

Report this content

Knut och Alice Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse Wallenbergs Stiftelse Aktieaffär stärker Wallenbergstiftelsers utdelningsförmåga Wallenbergstiftelser förbättrar utdelningsförmågan och ökar diversifieringen genom förvärv av Investor AB:s samtliga aktier i SAS, SKF och Stora Enso - dessa Wallenbergstiftelser säljer samtidigt A- aktier i Ericsson och SEB till Investor. Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse (KAW) samt Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse (MMW) avyttrar till Investor AB stiftelsernas samtliga A-aktier i Ericsson och aktier i SEB, till ett värde av 13,6 miljarder kronor. Av Investor erhåller KAW och MMW Investors samtliga aktier i SAS Sverige, SKF och Stora Enso, samt 83 miljoner kronor i kontanter - till ett sammantaget värde av 13,6 miljarder kronor. KAW och MMW står som största ägare i Investor bakom Investors strategi att fokusera sina kärninnehav till vissa prioriterade sektorer med förväntad hög tillväxttakt och anknytning till områden i vilka Investor gör nya investeringar. KAW och MMW önskar samtidigt öka direktavkastningen och diversifieringen i sina portföljer. "KAW och MMW, som under innevarande år sammantaget kommer att dela ut ca 750 miljoner kronor - till vetenskaplig forskning och utbildning, ökar genom aktiebytet sin direktavkastning och därmed möjligheterna att stödja fler angelägna projekt", säger KAW:s verkställande ledamot Professor Jan S Nilsson i en kommentar. "Genom aktiebytet får stiftelserna en bättre diversifiering. Samtidigt kan Investor fokusera sin verksamhet i enlighet med bolagets strategi, vilken stiftelserna som största ägare stöder", säger Jan S Nilsson. KAW stiftelsens förvärv från Investor 12 149 161 aktier i SAS Sverige - motsvarande 17,2 procent av kapitalet och röstetalet. KAW ägde tidigare inga aktier i SAS. 13 810 551 A-aktier i SKF - motsvarande 12,1 procent av kapitalet och 24,8 procent av röstetalet. Efter affären äger KAW 14 142 151 A-aktier i SKF motsvarande 12,4 procent av kapitalet och 25,4 procent av röstetalet. 57 247 594 A-aktier och 14 684 071 R-aktier i Stora Enso Oyj - motsvarande 7,9 procent av kapitalet och 22,2 procent av röstetalet. KAW ägde tidigare inga aktier i Stora Enso. MMW stiftelsens förvärv från Investor 1 006 819 aktier i SAS Sverige - motsvarande 1,4 procent av kapitalet och röstetalet. MMW ägde tidigare inga aktier i SAS. 1 144 501 A-aktier i SKF - motsvarande 1,0 procent av kapitalet och 2,1 procent av röstetalet. MMW ägde tidigare inga aktier i SKF. 4 744 192 A-aktier och 1 216 891 R-aktier i Stora Enso Oyj - motsvarande 0,7 procent av kapitalet och 1,8 procent av röstetalet. MMW ägde tidigare inga aktier i Stora Enso. KAW stiftelsens försäljning till Investor 93 332 096 A-aktier i Ericsson - motsvarande 1,1 procent av kapitalet och 14,1 procent av röstetalet. Efter detta äger KAW inga A-aktier i Ericsson. 64 568 615 A-aktier i SEB - motsvarande 9,2 procent av kapitalet och 9,5 procent av röstetalet. Efter detta äger KAW 3 519 385 A-aktier och 1 202 241 C-aktier i SEB - motsvarande 0,7 procent av kapitalet och 0,5 procent av röstetalet. MMW stiftelsens försäljning till Investor 15 840 000 A-aktier i Ericsson - motsvarande 0,2 procent av kapitalet och 2,4 procent av röstetalet. Efter detta äger MMW inga A-aktier i Ericsson. Totalt har Investor förvärvat 109 172 096 A-aktier i Ericsson - motsvarande 1,3 procent av kapitalet och 16,4 procent av röstetalet. Värdet på de aktier som omfattas av transaktionen har fastställts med ledning av volymvägda genomsnittskurser på Stockholmsbörsen under tio börsdagar närmast före aktiebytenas genomförande. (VWAP) Press och Analytikerträff Affären presenteras närmare, idag, av Jan S Nilsson, verkställande ledamot för KAW och Marcus Wallenberg, VD för Investor, klockan 11.00 i Kammarsalen på Berns. För information: Jan S Nilsson, verkställande ledamot KAW, tel: 08-545 01 781 Jacob Wallenberg, vice ordförande KAW, tel: 08-22 19 00 Johan Stålhand, verkställande ledamot MMW, tel: 08-545 01 770 Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse skall enligt sina stadgar "främja vetenskaplig forskning och undervisnings- eller studieverksamhet av landsgagnelig innebörd". Stiftelsen uppfyller målet genom att i första hand lämna stöd till dyrbar vetenskaplig utrustning eller till större forskningsprogram. Stiftelsen grundades 1917 och har sitt säte i Stockholm. Ordförande är ekon. dr Peter Wallenberg och verkställande ledamot är professor Jan S Nilsson. Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse Marianne och Marcus Wallenbergs stiftelse har till huvudsakligt ändamål, att utan begränsning till viss familj, vissa familjer eller bestämda personer främja vård och uppfostran av barn eller lämna understöd för beredande av undervisning eller utbildning eller främja vetenskaplig forskning. Ändamålet skall tillgodoses genom direkta anslag eller anslag till institut för sådan forskning eller verksamhet. Stiftelsens policy är att lämna bidrag till universitet, högskolor och andra institutioner som bedriver vetenskaplig forskning och utbildning till stöd för sådan verksamhet. Stiftelsen grundades 1963 och har sitt säte i Stockholm. Ordförande är ekon. dr Peter Wallenberg och verkställande ledamot direktör Johan Stålhand. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/15/20010615BIT00040/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/15/20010615BIT00040/bit0002.pdf