Montering av Finja Prefabs betongstomme pågår på No 12 i Kristianstad

På bästa läge i Kristianstad uppförs just nu bostadshuset No 12, som kommer att bli just ett 12-våningshus. Finja Prefab levererar och monterar betongstommen till huset som byggs av Wästbygg. Fastigheten kommer att inrymma 76 nya bostäder mitt i centrala Kristianstad.

Monteringen av betongstommen är nu uppe på våning 10 av 12. På projektet har man i snitt monterat en våning per vecka. Man beräknar att montaget av stommen är klart v 27. Inflyttning i fastigheten är preliminärt våren 2021.

Med en stomme av betong får kunden en trygg och hållbar stomme med lång livslängd. För vår kund Wästbygg är fokus på hållbarhet viktigt. Bostadshuset No 12 kommer dessutom att vara en Svanenmärkt byggnad.

En Svanenmärkt byggnad är ett bra val både för miljön och för de människor som ska vistas i den eftersom den uppfyller högra krav under hela dess livscykel. Det betyder att den uppfyller Svanens krav för både material, byggprocess, användningsfas samt avfalls- och återvinningsfas.

- Vi är glada att Wästbygg valt en betongstomme från Finja Prefab. Genom att leverera vår hållbara stomme till projektet, bidrar vi till byggnadens låga energiförbrukning, goda inomhusklimat och att byggnaden lever upp till höga miljökrav. Tillsammans bygger vi hållbara hem, säger Kaj Grönvall, VD Finja Prefab.

Finja Prefab är en komplett stomentreprenör som bygger och utvecklar framtidens hållbara flerfamiljsbostäder, kontor, offentliga byggnader samt industri- och lantbruksbyggnader med våra stomkoncept. Vi är en rikstäckande aktör vilket innebär att våra produkter är närproducerade då vi har produktionsanläggningar runt om i Sverige.

Kaj Grönvall, VD Finja Prefab