K-gruppens försäljning växte både i Österbotten och Södra Österbotten

K-GRUPPENS REGIONALA MEDDELANDE 24.10.2018

K-gruppens försäljning växte i januari-oktober 2018 med 4,6 % i Österbotten och 2,7 % i Södra Österbotten.

Österbotten

K-gruppens totala försäljning uppgick i Österbotten till 174,4 miljoner euro (moms 0 %) och låg 4,6 % på plus. Dagligvaruhandelns försäljning var 123,6 miljoner euro och den uppvisade en utveckling på 2,5 %. Byggvaru- och husteknikhandeln ökade med 9,9 % och försäljningen med 50,8 miljoner euro. "I Österbotten var i synnerhet Onninens försäljningsutveckling på över 20 % lysande", gläder sig regiondirektör Jari Alanen.

I Österbotten har elva K-mataffärer förnyats och renoverats under året.

Södra Österbotten

K-gruppens försäljning i landskapet uppgick till 171 miljoner euro (moms 0 %), en ökning med 2,7 %. Försäljningen inom dagligvaruhandeln blev 118,3 miljoner euro och den låg 3,3 % på plus. Även byggvaru- och husteknikhandeln låg 1,5 % på plus och försäljningen uppgick till 52,7 miljoner euro.

"Satsningarna på K-Supermarketkedjan i landskapet syns som en fin utveckling på 15 %", kommenterar Jari Alanen.

Butiksnätet förnyades och renoverades flitigt

Två nya butiker, K-Supermarket och K-Rauta, öppnades i början av året i affärscentret Ruuti i Lappo. Även det befintliga butiksnätet har förnyats och renoverats flitigt under året. I Ideapark i Seinäjoki håller en K-Citymarketaffär på att uppföras. Därtill är K-Supermarketar i Kasperi och i Törnävä under planering i samarbete med Seinäjoki stad.

Kesko och K-köpmännen bildar K-gruppen, vars försäljning uppgår till cirka 13 miljarder euro. K-gruppen är den tredje största detaljhandlaren i Nordeuropa och den sysselsätter cirka 42 000 personer. Kesko verkar inom dagligvaruhandeln, byggvaru- och husteknikhandeln samt bilhandeln. Dess branschbolag och kedjor verkar i nära samarbete med köpmannaföretagarna och övriga partner. Kesko omsätter över 10 miljarder euro och har cirka 25 000 anställda. Till Keskos kedjeverksamhet hör cirka 1 800 butiker i Finland, Sverige, Norge, Estland, Lettland, Litauen, Vitryssland och Polen. Kesko är ett börsbolag och dess aktier är listade på Nasdaq i Helsingfors. Bolagets hemort är Helsingfors, där de huvudsakliga verksamhetsutrymmena finns. Kesko är världens hållbaraste företag inom handelsbranschen (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi

För mer information: Regiondirektör Jari Alanen, Keskos Västra Finlands region, tfn 050 620 26