Arja Saijonmaa tar ton för K-rauta

K-rauta, en av Sveriges största byggkedjor med 20 varuhus från Malmö i söder till Haparanda i norr, fortsätter sin offensiv med finska karaktärer på den svenska marknaden. Sedan två år tillbaka är finske skådespelaren Jarmo Mäkinen K-rautas ansikte utåt. Nu får han sällskap i form av den finländska sångerskan och bastuförespråkaren Arja Saijonmaa. I K-rautas nya reklamfilm som börjar sändas denna vecka stämmer duon upp i en omgjord version av Arja Saijonmaas hyllade låt ”högt över havet”.

För två år sedan lanserade K-rauta sitt nya kommunikationskoncept som bygger på positionen ”Ett byggvaruhus av det rätta virket”. Den finske skådespelaren Jarmo Mäkinen, känd från bland annat Jägarna, har synts i reklamfilmerna som manifesterat det nya konceptet. Nu får han sällskap i rollen som ansiktet utåt för byggvaruhuskedjan då sångerskan Arja Saijonmaa knutits an till K-rauta.

– Med Jarmo och ”Ett byggvaruhus av det rätta virket” började vi slå i den första spiken på vår svensk-finska resa. Nu tar vi nästa steg med Arja Saijonmaa. Arja är en person som är kvinnlig, genuin och stark. Kort sagt en riktig finsk urkraft som förkroppsligar K-rautas kärnvärden på ett perfekt sätt, säger Christian Hagegård, tillförordnad marknads och kommunikationschef på K-rauta.

Samarbetet med Arja är även början på ett nytt initiativ kring bastu/sauna där Arja kommer att synas både i marknadsföringen men även finnas med i diskussionerna kring utvecklingen av K-rautas erbjudande gällande bastu/sauna-produkter framöver.

Konceptet inleds med en 45sekunder lång reklamfilm, där Jarmo Mäkinen och Arja Saijonmaa sjunger en omgjord version av Arjas hit ”högt över havet”. Istället för kärlek sjunger duon nu om vikten av kvalitet när det kommer till byggnationer. Bland annat har den klassiska refrängen ”högt över havet och bort emot land” skrivits om och lyder nu istället ”det ska byggas i staden och byggas på land…” något duon sjunger ridandes på en björn i solnedgången.

– Att filma den nya reklamfilmen var mycket roligt! Som en dream come true! Att få göra 45 sekunders liten musikal med olika rörelser var otroligt, säger Jarmo Mäkinen.

Produktionsbolag: Film de Liberté
Regissör: Joakim Eliasson
Producent: Anders Eklund
Reklambyrå: Fortune

För att se filmen; https://www.youtube.com/watch?v=vhXXhsyew_Y

För ytterligare information och bilder, kontakta:
Christian Hagegård, tillförordnad marknads och kommunikationschef K-rauta, 070 431 69 77, christian.hagegard@k-rauta.se

12 January 2015

Arja Saijonmaa is the new face of K-rauta

K-rauta, one of Sweden's largest hardware store chains with 20 stores nationwide, from Malmö in the south to Haparanda in the north, continues its cooperation with Finnish characters on the Swedish market. The Finnish actor Jarmo Mäkinen is since two years back the face of K-rauta. Joining him now is the Finnish singer and sauna proponent Arja Saijonmaa. In the new K-rauta commercial that starts broadcasting this week the duo performs a remake version of the popular Arja Saijonmaas song "högt över havet".

Two years ago K-rauta launched its new communication concept based on the position of "a real do it yourself store". The Finnish actor Jarmo Mäkinen, known from among others the Swedish movie “Hunters” (Jägarna), has appeared in commercials manifesting the new concept. Now, he is joined by the singer Arja Saijonmaa as the face of the hardware store chain.

- We began our Swedish-Finnish journey with Jarmo and "a real do it yourself store". Now we are taking the next step with Arja Saijonmaa. Arja is a person who is feminine, genuine and strong. In short, a real Finnish primal force that embodies the core values of K-rauta in a perfect way, says Christian Hagegård, acting Marketing and Communications Manager at K-rauta.

The cooperation with Arja is also the beginning of a new initiative around the sauna where Arja will appear in the marketing, as well as be included in discussions around the coming development of the K-rauta offer for sauna products.

The concept begins with a 45 second long commercial, where Jarmo Mäkinen and Arja Saijonmaa is singing a remake of Arjas hit "Högt över havet". Instead of singing about love the duo sings about the importance of quality when it comes to construction. Among other things, the classic chorus ”högt över havet och bort emot land” is re-written and now says “det ska byggas i staden och byggas på land…”, something the duo sings while riding on a bear in the sunset.

- Filming the new commercial was very funny! Like a dream come true! Being able to do a 45 second long musical with different movements was incredible, says Jarmo Mäkinen.

Production company: Film de Liberté
Director: Joakim Eliasson
Producer: Anders Eklund
Advertising agency: Fortune

See the movie; https://www.youtube.com/watch?v=vhXXhsyew_Y

For more information and images please contact:
Christian Hagegård, acting Marketing and Communications Manager at K-rauta, 070 431 69 77, christian.hagegard@k-rauta.se

About K-rauta
K-rauta AB is a wholly owned subsidiary of Finland's largest trading group, Kesko Oyj. The first store was opened in Sweden in 1996 and today K-rauta is nationwide with 20 hardware stores, from Haparanda in the north to Malmö in the south. K-rauta currently has approximately 900 employees in Sweden.

Om K-rauta
K-rauta AB är ett helägt dotterbolag till Finlands största handelskoncern, Kesko Oyj. Första varuhuset öppnades i Sverige år 1996 och idag är K-rauta rikstäckande med 20 byggvaruhus, från Haparanda i norr till Malmö i söder. K-rauta har idag cirka 900 medarbetare i Sverige.