K-rauta arrangerar Bastu-SM i Eskilstuna 2010: Hur länge klarar du 110 graders värme?

Världsmästaren i Bastu (herrklassen) 2009 klarade 18 minuter och 15 sekunder, världsmästarinnan klarade 5 minuter och 21 sekunder. Klart imponerade med tanke på att det är 110 grader varmt och att arrangörerna öser en halv liter vatten på hällen var 30:e sekund. K-rauta arrangerar nu Bastu-SM i Eskilstuna och vinnarna får åka till VM i finska Heinola och pröva lyckan.

Tillsammans med Eskilstuna Finska Förening arrangera K-rauta nu 2010 års Bastu-SM. Tävlingen går av stapeln den 29 maj på K-rautas byggård vid varuhuset i Eskilstuna. Tävlingen är uppdelad i en herr- och en damklass och vinnarna blir direktkvalificerade till Bastu-VM i Heinola, Finland. – K-rautas rötter är ju finska och dessutom är våra varuhus välsorterade på allt som har med bastu att göra. säger Petra Binken, marknadschef på K-rauta med ett leende. Hon fortsätter: – Det här sammantaget gör att vi tyckte att det är kul att stödja den här sporten, som ju onekligen är lite udda. Själv vet jag inte om jag skulle klara en minut i 110 grader och skållhet ånga. Hur tävlar man i bastu? Här är reglerna: Bastun är 110 grader varm, varje minut hälls en halv liter vatten på spisen. Man måste ha vanliga badbyxor eller baddräkt, sitta upp, med både rumpa och lår på sitsen. Den som sist kommer ut från bastun för egen maskin har vunnit. Regerande världsmästare är givetvis en finländare, men på damsidan lyckades en tjej från Ryssland bryta sviten av finska världsmästare förra året. Här är ett klipp från youtube som berättar mer på ett underhållande sätt: http://www.youtube.com/watch?v=g9rX8mpVZKA Så här anmäler man sig: Vi på K-rauta Sverige hoppas på att de som vinner Bastu-SM ska kunna bryta den finska dominansen i VM. För att anmäla sig går man bara in på den här länken: http://k-rauta.se/bastusm