Hur fungerar ROT-avdrag vid golvslipning & golvläggning?

Report this content

När det kommer till diverse renoveringar i hemmet så är det många som är intresserade av att använda ROT-avdrag – inte minst för att det lättar på kostnaden något. Vid både golvslipning och golvläggning är ROT-avdraget tillämpligt, där man får dra av 30 procent av arbetskostnaden.

Varför finns ROT-avdraget och vad innebär det?

ROT-avdraget infördes år 2004 med anledning att stimulera olika typer av byggnadsarbete, men även för att få bort så mycket svart arbetskraft som möjligt från industrin. ROT står för reparation, om- och tillbyggnad. Det arbetet som du får göra avdrag för måste vara kopplat till huset eller boendet, så K3 Golv menar på det inte är några problem att nyttja ROT-avdraget för att slipa om golven eller lägga nytt golv.

Tack vare ROT-avdraget kan man sänka skatten med högst 50 000 SEK per person i ett hushåll och avdraget är som ovan nämnt 30 procent på själva arbetskostnaden. I de flesta fallen får du avdraget borträknat direkt på fakturan som tillkommer för arbetet ifråga. Hantverkaren du anlitat får därefter det avdragna beloppet betalt av Skatteverket.

För att kunna få dra av kostnader via ROT-avdraget behöver man ha inkomster samt vara skatteskyldig. Här spelar även inkomsten en viss roll då man får göra fullt avdrag om man har en månadslön på ca 30 000 SEK (eller mer), men avdragsutrymmet kan minska om du redan har stora avdrag för t.ex. låneräntor eller liknande. På Skatteverkets hemsida kan du själv se vad du kan ta för avdrag genom att skriva in dina egna uppgifter.

Finns det någon maxkostnad för arbetet?

Den maximala arbetskostnaden för ROT-avdraget är 167 000 SEK/år, men det ökar om man är fler ägare till boendet. Om ni t.ex. är två ägare till boendet så dubblas den tillåtna arbetskostnaden till 334 000 SEK/år. K3 Måleri är en entreprenör inom branschen som menar på att detta kan vara speciellt lönsamt för några som funderar på golvläggning på en stor yta och att man bör fundera på hur man bäst använder sina avdrag. Om ni däremot även nyttjar RUT-avdraget så sänks det maximala avdraget till 50 000 SEK per person.

Vilka kriterier behöver man uppfylla för att ha rätt till ROT-avdrag vid golvslipning eller golvläggning?

• Äger bostaden under den period som arbetet utförs

• Har ROT-avdrag kvar att nyttja
  • Är bosatt i Sverige eller betalar skatt i Sverige för minst 90 procent av sin totala inkomst
  • Har fyllt 18 år senast vid årets slut
  • Är vid liv när arbetet utförs
  • Du har tillräckligt hög bruttolön

Vilka uppgifter behöver hantverkaren?

Hantverkaren behöver få in följande uppgifter när man vill nyttja ROT-avdraget:
  • Personnummer

• Fastighetsbeteckning (för småhus)
  • Lägenhetsnummer & Brf:s organisationsnummer (för lägenhet)

Om du vill ha mer information så är det lättast att kolla på Skatteverkets hemsida. Om du inte förstår vad saker och ting innebär i praktiken eller har frågor du vill diskutera rekommenderar vi att du ringer in via 0771-567 567.

K3 Gruppen AB

Tegnérgatan 12, 113 58 Stockholm