Kährs anpassar kapaciteten och effektiviserar ytterligare för att möta en lägre efterfrågan in i 2024

Den låga efterfrågan inom bostadssegmentet kopplat till höjda räntor och hög kostnadsinflation förväntas fortsätta in i 2024, särskilt i Europa.

Efterfrågan på golvlösningar fortsätter att gå ned, både inom renoveringar av privata bostäder och inom nybyggnation, särskilt i Europa. Inom nybyggnation förväntas efterfrågan sjunka kraftigare under andra halvåret 2023 och fortsätta vara svag fram till 2025. Renoveringssegmentet förväntas återhämta sig något från låga nivåer 2023 till 2024, då lagersänkningarna hos större kunder är i balans och konsumenternas vilja att investera i sina hem kommer tillbaka steg för steg.

Som Kährs tidigare har informerat så förbereder och anpassar företaget sin verksamhet med fokus på kostnadskontroll och kapacitetsanpassningar i olika steg för att säkerställa en fortsatt låg skuldsättning och ett starkt kassaflöde.

För att anpassa verksamheten till den lägre efterfrågan in i 2024, genomför Kährs en sänkning av kapaciteten i alla sina europeiska fabriker i olika steg. Nästa steg som nu planeras påverkar ytterligare 85 medarbetare inom företagets svenska enheter, utöver de åtgärder som vidtagits under de två första kvartalen 2023. Förhandlingar med de fackliga parterna har inletts och varsel har lagts om uppsägning av 80 kollektivanställda och 5 tjänstemän. Berörda kommer att få information och uppsägningarna börjar verkställas under andra halvåret 2023.

"Tyvärr innebär den fortsatt utmanande marknadssituationen, att det är nödvändigt för oss att genomföra nya anpassningar av produktionskapaciteten för att fortsätta vara en konkurrenskraftig och lönsam verksamhet över tid. Det är ledsamt att behöva säga upp kompetenta och lojala medarbetare. Vi kommer, liksom tidigare, att arbeta för att hitta bra lösningar tillsammans med våra fackliga förhandlingspartners", säger Carl-Henrik Stenermark COO inom Kährs Group och platschef i Nybro.

Trots nedgången ser vd och koncernchef Johan Magnusson ett stort behov av företagets produkter och tjänster i framtiden.

"Trots utmanande marknadsutsikter under 2023 och in i 2024, finns det ett stort behov av renovering och fler nybyggen på längre sikt. Vi kommer att fortsätta utveckla Kährs och vara väl rustade att tillgodose våra kunders behov på bästa sätt i framtiden och samtidigt göra Kährs fortsatt attraktivt för våra medarbetare", säger Johan Magnusson.

Johan Magnusson, vd och koncernchef, Kährs Holding AB (publ), tel: +46 70 540 13 96

Carl-Henrik Stenermark, COO, Kährs Holding AB (publ), tel: +46 73 087 70 05

Kährs Group är en ledande tillverkare och distributör av golv, med ambitionen att göra kundens golvupplevelse till något utöver det förväntade. Kährs innovationer har format branschen genom historien och erbjuder golvlösningar för alla rum, miljöer och behov. Kährs levererar hållbara golvlösningar till ca. 70 länder och är marknadsledande inom trägolv i Sverige och Finland, samt har stark position på andra huvudmarknader som Norge, Storbritannien, USA, Tyskland och Schweiz. Koncernen har cirka 1 350 anställda och en omsättning på 4 miljarder SEK under 2022.  www.kahrsgroup.com