Kährs Group: Bokslutskommuniké 2022

Fortsatt stark lönsamhet trots en avmattning i efterfrågan

Fjärde kvartalet, oktober-december

• Omsättningen blev 937 miljoner kronor (867), vilket var en tillväxt på 8 procent. Organisk tillväxt var 0 procent. Residential Nordics, Residential North America och vårt segment mot hälsovård och utbildning fortsatte att gå starkt medan försäljningen i Residential West & South Europe avmattades rejält
  • Operationell EBITA uppgick till 108 miljoner kronor (73), motsvarande en operativ rörelsemarginal på 11,5 procent (8,4)
  • Rörelseresultatet uppgick till 75 miljoner kronor (61) motsvarande en rörelsemarginal på 8,0 procent (7,0)
  • Periodens resultat uppgick till 31 miljoner kronor (27)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet var 143 miljoner kronor (157)
  • Kährs genomförde under fjärde kvartalet en omorganisation för att stödja lönsam tillväxt i respektive region
  • Efter balansdagens utgång, har Kährs informerat om att beslut tagits att anpassa produktionskapaciteten för att möta den lägre efterfrågan under 2023. Vi genomför därför en plan för att sänka kapaciteten i de europeiska fabrikerna i olika steg
  • Ägarförändring den 31 augusti 2021 och i samband med den efterföljande refinansieringen blev Kährs BondCo AB (publ) nytt moderbolag i koncernen och denna rapport är den fjärde kvartalsrapporten med Kährs BondCo som moderbolag. Med anledningen av detta finns inte några jämförelsesiffror tillgängliga för perioder tidigare än 31 augusti 2021. Föregående års jämförelsesiffror innehåller därmed enbart fjärde kvartalet i sin helhet samt en månad för tredje kvartalet

Koncernchef Johan Magnusson kommenterar:
När vi summerar 2022 kan vi konstatera att Kährs fortsatt har tagit ytterligare steg framåt i vårt strategiska förändringsarbete och genomfört lönsamhetsförbättrande aktiviteter. Kährs ligger över de långsiktiga tillväxt- och lönsamhetsmålen, med stark vinstmarginal i samtliga fyra kvartal.

I en makromiljö, påverkad av geopolitisk osäkerhet, hög inflation och stigande räntenivåer som påverkat bostadsmarknaden negativt under andra halvåret 2022, lyckades vi nå en nettoomsättning om 4,0 miljarder kronor med en EBITA på 0,5 miljarder till en vinstmarginal på 11,6 procent.

Vi är mycket stolta över de resultat som hela organisationen har uppnått under 2022, som på många sätt har varit ett extremt utmanande år. Jag vill avslutningsvis ännu en gång ta tillfället att tacka alla Kährs medarbetare för deras starka engagemang och drivkraft och för våra kunders lojalitet till Kährs.

Johan Magnusson, vd och koncernchef
+46 70 540 13 96
johan.magnusson@kahrs.com

Andreas Larsson, CFO