Kährs Group: Delårsrapport april-juni 2023

Stabil lönsamhet trots en lägre efterfrågan

Kährs omsättning minskade med -28 procent i det andra kvartalet vilket främst berodde på en svag efterfrågan inom bostadssegmentet i Europa drivet av ökande räntekostnader och en allmänt högre kostnadsinflation. Lönsamheten hölls uppe av en fortsatt stark bruttomarginal och god kostnadskontroll även om såväl rörelseresultat som rörelsemarginal är ner jämfört med det rekordstarka andra kvartalet 2022.

Andra kvartalet 2023

• Omsättningen blev 787 miljoner kronor (1 094), vilket var en minskning på -28 procent. Organisk förändring var -31 procent
  • Operationell EBITA uppgick till 77 miljoner kronor (149), motsvarande en operativ rörelsemarginal på 9,8 procent (13,6)
  • Rörelseresultatet uppgick till 38 miljoner kronor (140), motsvarande en rörelsemarginal på 4,9 procent (12,8) varav kostnader av engångskaraktär uppgick till 34 miljoner kronor (3)
  • Periodens resultat uppgick till -18 miljoner kronor (87)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet var -16 miljoner kronor (75)

Första halvåret 2023

• Omsättningen blev 1 650 miljoner kronor (2 143), vilket var en minskning på -23 procent. Organisk förändring var -28 procent
  • Operationell EBITA uppgick till 183 miljoner kronor (272), motsvarande en operativ rörelsemarginal på 11,1 procent (12,7)
  • Rörelseresultatet uppgick till 134 miljoner kronor (258) motsvarande en rörelsemarginal på 8,2 procent (12,1) varav kostnader av engångskaraktär uppgick till 39 miljoner kronor (3)
  • Periodens resultat uppgick till 35 miljoner kronor (152)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet var -42 miljoner kronor (91)

Koncernchef Johan Magnusson kommenterar:
Under andra kvartalet ser vi en betydligt lägre efterfrågan jämfört med rekordkvartalet under 2022 då Kährs hade en rekordförsäljning. Det är framför allt efterfrågan inom bostadsegmentet på våra huvudmarknader i Europa som fortsatt att försvagas under kvartalet jämfört med förra året med en tydlig förändring av konsumtionsmönster, med minskande investeringar i egna bostäder och interiöra produkter.

Våra lönsamhetsförbättrande åtgärder, med fokus på kund- & marknadsoptimering, anpassning av kapaciteter och fortsatta effektiviseringar, fortsätter att ge resultat. Våra vinstmarginaler fortsätter på en högre nivå än åren före 2022. Dock når vi inte upp till fjolårets rekordmarginal och vinst givet den negativa marknadsutvecklingen.

Trots utmanande marknadsutsikter under 2023 och in i 2024, finns det ett stort behov av renovering och ökat nybyggande på längre sikt. Vi kommer att fortsätta utveckla Kährs med fokus på ett breddat utbud av hållbara innovativa produkterbjudanden och att investera i vår digitala kundresa i samarbete med våra distributionskanaler.

Johan Magnusson, vd och koncernchef
+46 70 540 13 96
johan.magnusson@kahrs.com

Andreas Larsson, CFO