Kährs Group: Delårsrapport april-juni 2024

Tillväxten i region Europe tillbaka, men låg nybyggnation fortsätter att vara utmanande

Kährs omsättning minskade med 11 procent organiskt i det andra kvartalet med anledning av en fortsatt svag efterfrågan i en avvaktande marknad inom framför allt nybyggnation i Norden och i Nordamerika. Lönsamheten har påverkats av den minskade försäljningen men hållits uppe genom anpassning av produktionskapaciteterna och en god kostnadskontroll. Under kvartalet har en nedskrivning av 70 miljoner kronor gjorts på ryska tillgångar som ett led i att anpassa värdet till ett förväntat försäljningspris av den ryska verksamheten.

Andra kvartalet 2024

• Omsättningen blev 671 miljoner kronor (787), vilket var en minskning om -15 procent. Organisk förändring justerat för valuta var -11 procent
  • Operationell EBITA uppgick till 34 miljoner kronor (77), motsvarande en operationell EBITA marginal på 5,1 procent (9,8)
  • Rörelseresultatet uppgick till -40 miljoner kronor (38), motsvarande en rörelsemarginal på -6,0 procent (4,9) påverkat av nedskrivning av ryska tillgångar
  • Periodens resultat uppgick till -76 miljoner kronor (-18)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet var -28 miljoner kronor (-16)
  • Engångsposter i perioden uppgick till -70 miljoner kronor (-35) och var helt hänförliga till nedskrivning av ryska tillgångar. Engångsposter hade ingen kassaflödespåverkan

Första halvåret 2024

• Omsättningen blev 1 314 miljoner kronor (1 650), vilket var en minskning om -20 procent. Organisk förändring justerat för valuta var -18 procent
  • Operationell EBITA uppgick till 73 miljoner kronor (183), motsvarande en operationell EBITA marginal på 5,6 procent (11,1)
  • Rörelseresultatet uppgick till -6 miljoner kronor (134), motsvarande en rörelsemarginal på -0,5 procent (8,2) påverkat av nedskrivning av ryska tillgångar
  • Periodens resultat uppgick till -88 miljoner kronor (35)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet var 8 miljoner kronor (-42)

Koncernchef Johan Magnusson kommenterar:
Det höga ränteläget tillsammans med den oroliga omvärlden fortsätter att påverka efterfrågan negativt i bostadssegmentet i både Europa och i USA och i framförallt nybyggnationen. Vi ser dock att aktivitetsnivån och orderingången ökar kopplat till renoverings-marknaden i vissa marknader i Europa. USA är mer avvaktande m.h.t. förväntade räntesänkningar. Positivt är att vi återigen har tillväxt i region Europe för andra kvartalet.

Vi förväntar att efterfrågan successivt kan vända under andra halvåret 2024 för att stärkas ytterligare under 2025 även om vi fortsätter se en låg aktivitetsnivå för nybyggnation i Europa och i synnerhet i Sverige och Finland samt i DACH-regionen.

Inom det kommersiella segmentet fortsätter aktivitetsnivån, kopplat till hälsovård och skolor samt inom försvar och kriminalvård att öka, vilket ger möjligheter för Kährs. De långa ledtiderna gör att dessa effekter kommer slå igenom under senare delen av 2024 och framåt.

I både Europa och i USA har vi fortsatt vårt strategiska fokus på att ytterligare stärka vår marknadsnärvaro genom nykundsbearbetning i kombination med nya produktlanseringar och en förbättrad kundupplevelse. Samtidigt fortsätter vi att förbättra vår interna kostnads- och kapitaleffektivitet genom nya sätt att arbeta och genom att minska sysselsatt kapital i lager.

För andra året i rad vann Kährs den prestigefyllda Floor Covering News 2024 Award of Excellence. Framröstade av kunder inom golvfackhandeln i USA, understryker detta erkännande Kährs starka partnerskap med detaljhandeln och vårt orubbliga engagemang för att leverera exceptionellt kundvärde.

Vi fortsätter att investera i vår strategiska förflyttning; att växa snabbare i utvalda marknader i Europa och i USA, komma ut med nya innovativa och mer hållbara produktplattformar samt en ännu bättre kundupplevelse i samarbete med våra distributionskanaler och samarbetspartners med stort engagemang. Parallellt fortsätter vi att anpassa verksamheten till en utmanande bostadsmarknad i det korta perspektivet.

Johan Magnusson, vd och koncernchef
+46 70 540 13 96
johan.magnusson@kahrs.com

Andreas Larsson, CFO