Kährs Group utökar kapaciteten och bygger ut produktionsenhet för trägolv i Rumänien

Kährs Group, en svensk världsledande golvtillverkare inom trä-och plastgolv, meddelar idag att man utökar produktionskapaciteten av trägolv i den befintliga produktionsenheten i Satulung, Rumänien. Som ett led i strävan att effektivisera produktionsprocessen ytterligare inom Kährs Group kommer vissa delar ur trägolvssortimentet att produceras i Rumänien. Utbyggnaden innebär ytterligare ett steg i planen att skapa en konkurrenskraftig och långsiktigt hållbar produktionsstruktur inom Kährs Group. Den ökar också gruppens totala produktionskapacitet samt minskar produktionskostnaderna genom att förenkla produktflödena.

Integrationen av produktionen i Satulung medför dessutom logistiska fördelar för koncernen i termer av minskade interntransporter mellan anläggningarna samt strategisk närhet till den centraleuropeiska marknaden och råmaterial för trägolvsproduktionen. Produktionsstart av färdiga golv i Satulung beräknas till slutet av 2015.

Christer Persson, vd och Koncernchef Kährs Group, kommenterar:
”Kährs Group ser en ökad efterfrågan på sina huvudmarknader och har för avsikt att fortsätta växa. Genom att genomföra den här förändringen i vår produktionsstruktur kan vi ytterligare stärka Nybros position som koncernens utvecklingscenter för trägolv och därmed förstärka arbetet inom design, innovation och produktutveckling.”

Mer information:
Christer Persson, vd och Koncernchef Kährs Group: +46 (0)70-271 20 14
Helén Johansson, Corporate Communication: +46 (0)70-364 60 30

Kährs Group är en världsledande golvtillverkare inom trä- och plastgolv med en rad starka varumärken i produktportföljen som Kährs, Karelia och Upofloor. Företagets innovationer har format branschen genom historien och Kährs-koncernen arbetar målmedvetet för att fortsätta förse marknaden med nya innovativa golvlösningar.

Kährs Group levererar produkter till mer än 50 länder och är marknadsledande i Sverige, Finland, Norge och Ryssland, och har en stark position även på andra viktiga marknader som Storbritannien och Tyskland. Koncernen har 1 600 anställda och har en årlig omsättning på 300 MEUR.

www.kahrs.com