Kährs inblick i inrednings- och golvtrenderna 2024

Hur vill vi inreda våra hem 2024? Kährs chefsdesigner Petra Lundblad har fångat essensen av det hon tror kommer att påverka våra inrednings- och golvval under det kommande året och kommit fram till fyra olika trendriktningar.

Kährs designer Petra Lundblad blickar alltid framåt, samlar intryck och analyserar designutvecklingen i omvärlden och hur färg och form används för att skapa önskad känsla. Hon har fångat essensen av det hon tror kommer att påverka våra inredningsval under det kommande året och kommit fram till fyra olika trendriktningar.

"Design handlar om att vara nyfiken och uppdaterad på vad kommer härnäst, en nyfikenhet för att upptäcka och förstå behov på ett sätt som strävar efter att samtidigt bli smartare så att vi använder planetens resurser på allt klokare sätt”, säger Petra.

Hur vi inreder våra hem 2024 kommer fortsätta baseras på färg och känslan av komfort, våra hem kommer vara vår trygga fristad. Vi vill uttrycka oss själva och vara sanna mot våra värderingar, vi söker material och designuttryck som är hållbara, som talar till oss på en djupare nivå och som minskar vår påverkan på planeten.

Vi finner skönhet i det råa och opolerade, balanserat av mörkret som skapar en mysig atmosfär medan det lugna och avskalade skapar ro. Aprikos och pasteller kommer att ge glädje och drömska interiörer. Jordnära toner som grönt och brunt kommer att föra oss tillbaka till naturen och en återgång till det som känns bekant och äkta.

De övergripande trenderna 2024:

AWARENESS

Trenden som vi kallar Awareness, uppmärksammades även förra gången vi reflekterade över makrotrenderna. Anledningen är att vi tror att medvetenhet egentligen inte är en trend, det är ett val, ett sätt att vara. Att agera ansvarsfullt och att beakta både människors och planetens välmående är betydelsefullt i valet av material och produkter.

Kährsgolven på bilden: Ek Vapor, Earl Grey Wide, Aware Kappadokien

"Denna förändring i konsumentmedvetenhet har gett upphov till en ny designfilosofi som placerar äkta och tidlösa material i främsta ledet. De dagar då snabbt och billigt var de främsta kriterierna är förbi. I stället söker vi material och design som är hållbara, som talar till oss på en djupare nivå och som minimerar vår påverkan på planeten."

Awareness representeras av tidlösa neutrala nyanser som erbjuder ett sofistikerat och lugnande intryck. Dessa neutrala färgpaletter inspireras ofta av organiska material och stärker ytterligare kopplingen till natur och hållbarhet.

UTOPIA

I en tid av osäkerhet och snabba förändringar letar vi alla efter en plats där vi kan finna lugn och frid, en utopi där hopp och optimism råder. Vatten, som alltid har varit en symbol för liv och renhet, framträder som den ultimata tillflyktsorten, en helig fristad där vi kan vara våra sanna jag.

Kährsgolven på bilden: Ask Sandvig, Zero Sheet 5753 Aquamarine, Ek Urban Brown Plank, Ek Brownie

"Med en hoppfull och positiv inställning möter vi framtiden, inte som en främmande och skrämmande plats, utan som en bekant miljö som erbjuder både lugn och potential. Detta lugn i Utopia fungerar som en bro mellan det förflutna och framtiden, en retroframtid där gamla idéer blandas med nya möjligheter."

Utopia kännetecknas av att vi vill visa vilka vi är genom färg och form som lekfullt böljande former i designen. Golven tillåts ta plats och vara uttrycksfulla - gärna kombinerade med interiörelement i nostalgiska pasteller där hoppfull aprikos är stjärnan i färgpaletten.

ESCAPISM

I en värld av ständig förändring söker vi alla olika sätt att fly undan verklighetens påfrestningar. Escapism blir mer än bara en mental avledning; det blir en konstform som återspeglas i mysterier som inbjuder till eftertanke och teknologier som öppnar nya världar.

Kährsgolven på bilden: Ek Nouveau Tawny, Ek Ulf, Ek Pearl Grey Plank

"Förutom elementen av mysterium och teknologi handlar Escapism om färger som ger en känsla av komfort samt lyxiga material som får oss att drömma."

Golven inspirerade av Escapism är mörka och uttrycksfulla och syftar till att skapa komfortutrymmen med taktila material och rundade former i designen. Färgschemat är mörkt och mustigt och vi finner skönhet i mer rustika råmaterial.

REFLECT

I en värld som ständigt rusar framåt är det viktigt att stanna upp och reflektera. Luft, det element som alltid omger oss men sällan syns, blir en symbol och en påminnelse om att hämta andan och hitta balans i livet.

Kährsgolven på bilden: Ek Frozen Hazelnut Plank, Ek Nouveau Greige, Ek Seed, LT Click Coconino

"Inspirerade av naturen söker vi en livsstil lika balanserad som det ekosystem vi kommer ifrån. Reflect handlar inte bara om fysiskt välmående, utan också om en mental inställning och en återgång till det som känns bekant och äkta."

Reflect-trenden innebär att man vänder sig till naturen och naturliga råmaterial som en kraftfull inspirationskälla, ett sätt att minnas och uppskatta de enkla sakerna i livet där material och hantverk sätts i centrum.

För dem som identifierar sig med Reflect, är golvet inte bara något som fyller ett utrymme utan berättar en historia. Färgerna på interiör och golv inkluderar råa jordnära toner, kompletterade med toner i grönt och lera samt texturer.

Läs mer om Kährs och Petras syn på designprocessen här: kahrs.com

För ytterligare information:

Helén Johansson, Corporate Communication, Kährs Group
Tel. +46 70 364 60 30, helen.johansson@kahrs.se

Petra Lundblad, Design Manager, Kährs Group
Tel.+46 73 091 38 18, petra.lundblad@kahrs.com

Kährs är en ledande tillverkare och distributör av golv, med ambitionen att göra kundens golvupplevelse till något utöver det förväntade. Kährs innovationer har format branschen genom historien och erbjuder golvlösningar för alla rum, miljöer och behov. Kährs levererar hållbara golvlösningar till över 70 länder och är marknadsledande inom trägolv i Sverige och Finland, samt har stark position på andra huvudmarknader som Norge, Storbritannien, USA, Tyskland och Schweiz. Koncernen har 1 168 anställda och en årlig omsättning på 3,2 miljarder SEK.
Läs mer om Kährs på kahrs.com/