Kährs och Karelia-Upofloors samgående godkänt av relevanta konkurrensmyndigheter

Pressmeddelande, 4 december 2012

Kährs och Karelia-Upofloor har fått godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter att gå samman. Kährs och Karelia-Upofloor meddelade den 22 oktober att de avsåg att gå samman och skapa Europas ledande trägolvstillverkare. Enligt avtalet var samgåendet villkorat godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter. Detta villkor är nu uppfyllt vilket innebär att samgåendet kan fullföljas den 3 december.

För vidare information:

Christer Persson, vd och Koncernchef, +46 (0)70 364 60 30

Kährs, grundat 1857, är en av Europas äldsta och ledande tillverkare av trägolv med ett varumärke som är etablerat globalt. Huvuddelen av Kährs tillverkning är lamellparkett, en av företagets innovationer som idag är branschstandard. Företagets huvudmarknad är Europa men företaget är aktivt på över 50 marknader runt om i världen och har egna säljbolag i 10 länder. Kährs har två produktionsanläggningar i Sverige, omsatte 2011 EUR 160 miljoner och har totalt 850 anställda. www.kahrs.com

Om Karelia-Upofloor

Karelia-Upofloor är en av Europas ledande golvtillverkare, med huvudprodukter inom trä- och plastgolv. Företagets marknader är Finland och de Baltiska länderna, Ryssland och övriga Östeuropa, Skandinavien samt Internationella Projekt. Karelia-Upofloor har produktion i Finland, Ryssland och Rumänien. Företaget har totalt 800 anställda och omsatte 2011 122 miljoner euro. www.kareliaupofloor.com