• Kaidoz/

Erbjudandehandling avseende Zodiak Television offentliggjord – De Agostini äger mer än 10%

Report this content

Detta pressmeddelande ska inte och får inte, direkt eller indirekt, distribueras eller offentliggöras i USA, Australien, Nya Zeeland, Kanada, Japan eller Sydafrika. Erbjudandet riktas inte till personer i nämnda länder eller i andra länder, i vilka medverkan i Erbjudandet förutsätter ytterligare erbjudandedokumentation, registreringsåtgärder, eller andra åtgärder än sådana som följer av svensk lag.

Den 26 maj 2008 offentliggjorde Kaidoz AB (tidigare Goldcup D 3924 AB) – ett bolag som ägs av DeA Cont S.A.S., ett dotterdotterbolag till De Agostini Communications S.p.A. (”DeA Com”), och de nuvarande aktieägarna i Zodiak Television AB (publ) (”Zodiak”) Ludo Poppe och Stefaan Soetewey – ett offentligt erbjudande om att mot kontant betalning förvärva samtliga aktier och konvertibler i Zodiak (”Erbjudandet”). För varje aktie i Zodiak erbjuds 40 kronor kontant. För varje konvertibel med ett nominellt värde om 27 kronor erbjuds 40 kronor kontant. Samma dag rekommenderade Zodiaks styrelse enhälligt aktieägarna och konvertibelinnehavarna i Zodiak att acceptera Erbjudandet.

Anmälningssedel och erbjudandehandlingen
En förtryckt anmälningssedel och erbjudandehandling kommer att sändas med post till hos VPC direktregistrerade aktieägare och konvertibelinnehavare.

Erbjudandehandling och anmälningssedel kommer även att finnas tillgängliga för nedladdning från följande webbplatser:
Anmälningsperioden börjar imorgon
Anmälningsperioden för Erbjudandet börjar imorgon den 5 juni och avslutas den 26 juni 2008. Beräknad dag för betalning är den 3 juli 2008.

De Agostini äger mer än 10% i Zodiak
Efter köp i marknaden äger De Agostini Communications S.p.A. 2 757 800 aktier i Zodiak, motsvarande 10,84 procent av röster och kapital i Zodiak per den 3 juni 2008.

För ytterligare information
Aktieägare och konvertibelinnehavare i Zodiak som har praktiska frågor rörande Erbjudandet, kan från och med 5 juni kontakta Nordea på telefon 08-678 04 40

För övriga frågor:
Paolo Perrella - Investor Relations De Agostini S.p.A. +39 0321 424436

Vero Kommunikation
Erik Åfors 0734 340 770

För mer information om Zodiak, gå till www.zodiaktelevision.se

Kort om De Agostini

De Agostini är ett italienskt multinationellt finansiellt konglomerat finansierat av familjeägt kapital som kontrolleras av holdingbolaget De Agostini S.p.A. Det senare har sitt huvudkontor i Novara, Italien, och är helägt av B&D Holding di Marco Drago e C. S.a.p.a. De Agostini har, med utgångspunkt i dess sekelgamla förlagsverksamhet, genomfört en diversifierad strategi under de senaste tio åren för att bli en koncern verksam inom fyra huvudsakliga affärsområden.

Förlagsverksamhet – De Agostini Editore. Moderbolag inom koncernens förslagsverksamhet, verksamt i 30 länder med publikationer på 13 språk och organiserad inom följande strategiska verksamhetsområden; Partworks, direktmarknadsföring, General Reference, skoltexter, böcker och kartor.

Media och kommunikation – De Agostini Communications. Denna sektor omfattar koncernens intressen inom produktion, distribution och utsändning av TV, bio och annat mediainnehåll. Verksamhetsområdet har i partnerskap med det spanska bolaget Planeta Corporation, genom det gemensamt ägda bolaget DeA Planeta, ett strategiskt ägande i Antena 3 de Televisión, den spanska nationella radio- och TV-sändningsstation som är noterat på Madridbörsen. Det är också verksamt inom filmdistribution och hemvideo i Spanien och Italien genom DeA Planeta och Mikado.

Under 2007 tog DeA Com ett första steg i sin internationella utvecklingsstrategi inom sektorn för produktion av mediainnehåll genom förvärvet av en majoritetsandel i Magnolia, en av de ledande oberoende producenterna på den italienska och spanska marknaden. Under 2007 förvärvades även en majoritetspost i Marathonkoncernen, en ledande fransk producent av audiovisuellt material, inom områdena fiction, animation, dokumentärer och underhållning.

Spel, speltjänster och spellösningar –Lottomatica. Bolaget är ledande på marknaden för spel och tjänster och är noterat på Milanobörsen. Genom sitt innehav av majoriteten av aktierna i Lottomatica utövar De Agostini S.p.A. kontrollen över bolaget.

Sedan 1993 har Lottomatica varit ensam koncessionsinnehavare för det italienska Lottospelet och sedan 2004 för Instant and Traditional Lotteries (Scratch & Win). Bolaget har byggt upp ett omfattande direktsänt, onlinedistributionsnätverk, med omkring 150 000 terminaler på 80 000 försäljningsplatser runt om i Italien. Genom förvärvet av GTech under år 2006 blev Lottomatica världens största aktör inom lotteri-, spel- och servicesektorn. Det USA-baserade GTech är en ledande tillhandahållare av spel och teknologilösningar, inklusive on-line, över hela världen,

Finansiella investeringar – DeA Capital. DeA Capital, noterat på Milanobörsen, är ett riskkapitalbolag med varaktiga kapitalresurser som har inriktning på investeringar och alternativ förmögenhetsförvaltning. De Agostini S.p.A. har dessutom andra investeringar, varav den mest betydande är en andel om cirka 4 procent (inklusive aktieswaps) i Assicurazioni Generali, ett av Europas största försäkringsbolag.