Christer Fuglesang startar rymdskola i Ankeborg

Report this content

Med hjälp av Christer Fuglesang, Sveriges första och enda rymdfarare, vill Kalle Anka & C:o lära sina unga läsare mer om rymden. I Kalle Anka & C:o 32 – Rymdspecial är Fuglesang gästredaktör och delar med sig av sina spännande rymdkunskaper.

I serien ”Mot nya rymder” får vi följa med Kalle Anka och Oppfinnar-Jocke på ett spännande och lärorikt rymdäventyr. På vägen genom rymden får vi även träffa på Christer Fuglesang som emellanåt åker en sväng till månen för att få lite lugn och ro. Rymdtemat i Kalle Anka & C:o nr 32 – Rymdspecial innefattar även ett uppslag med spännande rymdfakta och roliga rymdexperiment med Gröngölingarna. Med tidningen följer även en specialtecknad poster över anksystemet, även känt som solsystemet.

– Vi är otroligt glada över att kunna engagera en person som Christer Fuglesang till detta specialnummer. Det finns så mycket spännande och kul att lära om rymden, och förhoppningen är att Christers medverkan bidrar till att göra våra läsare sugna på att lära sig ännu mer, säger Jonas Lidheimer, projektledare för Kalle Anka & C:o på Egmont Kids Media Nordic.

Christer Fuglesang är i grunden docent i partikelfysik, men blev 2006 känd som Sveriges första, och hittills enda, rymdfarare. I Kalle Anka & C:o nr 32 – Rymdspecial medverkar Fuglesang som gästredaktör med en egen krönika och har varit delaktig i det redaktionella arbetet om rymden. Tidningen ingår i en serie specialnummer för året där Kalle Anka & C:o uppmärksammar olika naturvetenskapliga områden som matematik, biologi och kemi.

– Jag blev väldigt glad att bli tillfrågad om att vara del av Kalle Ankas satsning att lära barn och unga mer om naturvetenskap. Ju mer barn vill lära sig om teknik, naturvetenskap och matematik, desto bättre. Ämnena ligger mig mycket varmt om hjärtat, säger Christer Fuglesang, rymdfarare och partikelfysiker.

Kalle Anka & C:o har även genomfört en videointervju med Christer Fuglesang där han svarar på barnens egna frågor om rymden. Vi får bland annat veta hur lång en dag är i rymden och hur det egentligen fungerar att kissa utan tyngdkraft. Intervjun finns att se på www.kalleanka.se.

Kalle Anka & C:o nr 32 – Rymdspecial finns att köpa i butik från och med den 6 augusti.

Bilder laddas ner från Egmont Kids Media Nordics pressrum på MyNewsdesk.

För mer information vänligen kontakta:
Jonas Lidheimer, PR-ansvarig och Projektledare, Kalle Anka & C:o, Egmont Kids Media Nordic, e-post jonas.lidheimer@emont.se, telefon 040-693 94 62.

För kontakt med Christer Fuglesang:
Emma Ulvaeus, Fri Tanke förlag/Sans magasin, e-post emma.ulvaeus@fritanke.se, telefon 0709 66 26 45.

Egmont Kids Media Nordic AB, med verksamhet i Malmö, är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Egmont Kids Media i Sverige omsätter 470 miljoner SEK (2012) och har 105 anställda. Verksamheten ingår i den internationella Egmontkoncernen, en av Skandinaviens ledande mediekoncerner med 6 400 medarbetare och som ger ut medier i över 30 länder. Egmonts totala omsättning uppgick 2012 till 1,6 miljarder EUR. Läs mer på www.egmontkm.se och www.egmont.com

Taggar: