• Kalle Anka/

Ekonomisk kris även i Ankeborg - Kalle Anka & C:o uppmärksammar världens första finanskrasch

Report this content

Bostadsbubblor och länder som går bankrutt. Dagens oroliga världs-ekonomi har gjort att Kalle Anka & C:o reser till 1600-talets Holland. Där undersöker Gröngölingarna Tulpanmanin som räknas som världshistoriens första spekulationsbubbla. Kalle Anka & C:o väcker historielust i nr 32 som finns i butik den 7 augusti.

Nu kommer den femte av totalt sex specialtecknade serier med historiskt tema. Huvudpersoner är Gröngölingarna (Knatte, Fnatte och Tjatte) som fått i uppdrag att resa tillbaka i tiden och undersöka den så kallade Tulpanmanin som uppstod i Holland under 1630-talet. Priset på tulpanlökar sköt i höjden och händelsen räknas som världens första spekulationsbubbla. Tulpanmanin används fortfarande som ett sede­lä­rande exempel för ekonomistudenter.

Den historiebaserade serien är ett direkt resultat av Egmont Kärnans satsning på att vitalisera och utveckla Kalle Anka & C:o till en tidning som står för mer än bara underhållning.

-       Gröngölingarnas Tidsresor är ett bra exempel på hur fantastiskt roligt och berikande det kan vara med historia. Vi hoppas inte minst på att våra yngre läsare gillar serierna och blir nyfikna på att lära sig ännu mer om de olika historiska händelserna., säger Jonas Lidheimer, Projektledare och PR-ansvarig för Kalle Anka & C:o på Egmont Kärnan.

Serien ”När löken blomstrade” publiceras i Kalle Anka & C:o nr 32, och finns att köpa i butik från och med tisdagen den 7 augusti. I samma nummer kommer även farbror Joakim med sina bästa tips om hur man lyckas med sin egen ekonomi.

Läs mer om Kalle Anka & C:o och Tulpanmanin på www.kalleanka.se.

Högupplösta bilder finns att hämta på:

För ytterligare information vänligen kontakta;
Daniel Carlsson, Egmont Kärnan
daniel.carlsson@egmont.se,Tel. 040-693 94 81.

Gröngölingarnas Tidsresor

Under 2012 släpps totalt sex nya, specialtecknade serier med historiskt tema i Kalle Anka & C:o. Samtliga historier tar sin utgångspunkt i den ovärderliga Gröngölingsboken som behöver uppdateras med information om olika historiska myter och händelser. Med hjälp av Oppfinnar-Jockes specialbyggda tidsmaskin, TidsPlattan, reser Gröngölingarna (Knatte, Fnatte och Tjatte) tillbaka i tiden och dras in i en rad fartfyllda äventyr. Följande historier har publicerats hittills i Kalle Anka & C:o i år:

Nr 5 – Välsignade värmestråle. Gröngölingarna besöker Syrakusa 212 f.Kr. för att undersöka myten om Arkimedes beryktade värmestråle.

Nr 12 – Heta linjer. De vetgiriga ankbröderna åker till Peru 500 e.Kr. och de mystiska Nasca-linjerna.

Nr 18 – En stol som till himlen bär. Kalle följer med sina brorsöner till 1500-talets Kina för att träffa världshistoriens första rymdfarare – Wan Hu.

Nr 25 – Trubbel i Tunguska. Gröngölingarna åker till Sibirien år 1908. Tunguska-händelsen anses vara den största kända kollisionen mellan jorden och en annan himlakropp under de senaste 100 000 åren.

Nr 32 – När löken blomstrade. Farbror Joakim och Gröngölingarna far till 1600-talets Holland och världshistoriens första finanskrasch – Tulpanmanin.

Tulpanmanin

-       Omkring 1610 var det högsta mode bland Paris ädlingar att uppvakta damer vid hovet med en exklusiv tulpan att fästa vid dekolletaget. Avskurna blommor av de vackraste varieteterna var prissatta som vore de juveler.

-       Efterfrågan på exklusiva tulpaner steg under tidigt 1600-tal.

-       Blommorna var exklusiva statussymboler som bara de rikaste hade råd med.

-       Begränsad tillgång och stor efterfrågan var ingredienserna.

-       Priserna på tulpaner trissade upp tills en enda lök av den eftertraktade sorten Semper Augustus kostade lika mycket som ett fint hus i Amsterdam.

-       Bubblan brast februari 1637. De tulpaner som sålts för fantasisummor gick plötsligt inte att sälja.

Egmont Kärnan AB, med verksamhet i Malmö, är marknadsledande inom barn- och ungdomsmedia samt spel och pussel. Egmont Kärnan AB, som omsätter 500 miljoner SEK och har 105 anställda, ingår i Egmontkoncernen, en av Skandinaviens ledande mediekoncerner, som ger ut medier i över 30 länder, och som med 6 400 medarbetare hade en omsättning 2011 på 1,4 miljarder EUR.

Taggar: