Karlstad har blivit ankifierad och döpts om till Kallestad

Report this content

I det senaste numret av Kalle Anka & C:o har Karlstad genomgått en ”ankifiering”. Staden har döpts om till Kallestad och kända platser som Färjestad, Hagalund och Sommarro har bytt namn till Fjäderglad, Galahund och Hängmatta. Tilltaget är en del av en tävling där läsarna kan rösta på vilken stad som Kalle och Knattarna ska besöka i ett kommande nummer.

Luleå (Kuleå) var första staden att bli ankifierad, efter det var det Kalmars (Kallemars) tur. Sist ut är Karlstad (Kallestad). Senaste numret av Kalle Anka & C:o innehåller en stadskarta över Karlstad med 38 utmärkta platser som har blivit ankifierade, men den Karlstadsbo som kan sin stad kommer fortfarande att känna igen sig. Södra Sanna heter till exempel Söta Hanna och Älvudden har döpts om till Pruttkudden.

– Vi hoppas att Karlstadsborna uppskattar att deras stad har blivit ”ankifierad”. Vi har gjort detta med glimten i ögat. Karlstad har nu chansen att få en egen specialskriven serie där Kalle och Knattarna kommer att resa till staden, säger Anna Bergström, projektledare på Kalle Anka & C:o.

Invånarna i de tre ankifierade städerna kan nu rösta om vilken stad som Kalle och Knattarna ska besöka i ett nummer av Kalle Anka & C:o under 2018. Omröstningen sker på www.kalleanka.se och www.facebook.com/Ankeborgsposten.

Kallestadnumret finns att köpa i butik från och med tisdagen den 23 januari.

Platser i Karlstad som har blivit ankiferiade

Karlstad Kallestad
Älvudden Pruttkudden
Zakrisdal Zekesdal
Örsholmen Börskollen

För mer information vänligen kontakta: Anna Bergström, projektledare Kalle Anka & C:o,  e-post anna.bergstrom@egmont.se, telefon +46 72 300 61 71.

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor, och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se. We bring stories to life.

Taggar: