Luleå blir Kuleå i senaste numret av Kalle Anka & C:o

Report this content

I det senaste numret av Kalle Anka & C:o har Luleå genomgått en förvandling och blivit ”ankifierad”. Staden har döpts om till Kuleå och kända platser som Björkskatan, Karlsvik och Mjölkudden har bytt namn till Björnskurken, Kalvgris och Knölkudden. Tilltaget är en del av en tävling där läsarna kan rösta på vilken stad som Kalle och Knattarna ska besöka i ett kommande nummer.

Senaste numret av Kalle Anka & C:o innehåller en stadskarta över Luleå med 35 utmärkta platser som har blivit ankifierade. Men den som kan sitt Luleå kommer fortfarande att känna igen sig. Karlshäll heter till exempel Klashäst och Lerbäcken har döpts om till Bärleken.

Inom de närmaste veckorna kommer ytterligare två svenska städer att bli ankifierade och sen är det dags för Luleåborna och invånarna i de andra ankifierade städerna att rösta om vilken av de tre städerna som Kalle och Knattarna ska besöka i ett nummer av Kalle Anka & C:o under 2018.

– Vi hoppas att Luleåborna uppskattar att deras stad har blivit ankifierad. Vi har gjort detta med glimten i ögat och ger nu Luleå chansen att få en egen specialskriven serie där Kalle och Knattarna kommer att resa till staden, säger Anna Bergström, projektledare på Kalle Anka & C:o.

Kuleånumret finns att köpa i butik från och med onsdagen den 3 januari. Omröstningen om vilken svensk stad som ska få en specialskriven serie i Kalle & Anka & C:o startar den 18 januari på www.kalleanka.se och www.facebook.com/Ankeborgsposten

Platser i Luleå som har blivit ankiferiade

Luleå Kuleå
Svartöstaden Smarta staren
Örnäset Emil Örnnäsan
Östermalm Moster Malm

För mer information vänligen kontakta:
Anna Bergström, projektledare Kalle Anka & C:o,
Kuleå kartaKuleå kartaKuleå kartaKuleå karta
e-post anna.bergstrom@egmont.se, telefon +46 72 300 61 71.

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, som Hemmets Journal, Hus & Hem, icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter, event, e-handel och content marketing. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder kronor och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont är en stiftelse som omsätter cirka 14,7 miljarder kronor, och som delar ut mer än 100 miljoner kronor varje år för att bidra till att utsatta barn och ungdomar får ett bättre liv. Läs mer på www.egmont.se. We bring stories to life.

Taggar: