Kameo växer med 87 procent på den svenska marknaden

Report this content

Under årets tredje kvartal förmedlade Kameo 734 miljoner kronor (NOK) till små och medelstora fastighetsutvecklare på den skandinaviska marknaden, vilket är en ökning med 71 procent relativt motsvarande period föregående år (429 miljoner kronor). Sverige är Kameos största marknad och stod för 706 miljoner kronor av totalt förmedlade lån vilket är en ökning med 87 procent relativt motsvarande period föregående år (378 miljoner kronor). Under årets första tre kvartal har Kameo förmedlat 1 473 miljoner kronor, vilket är en ökning med 45 procent relativt motsvarande period föregående år (1 013 miljoner kronor).

Pressmeddelande 21 oktober 2024

Kameos tillväxt drivs av stark efterfrågan på finansiering från små och medelstora fastighetsutvecklare samt en stark investeringsvilja från både institutionella och privata investerare. Efterfrågan på att investera i lån via plattformen har under perioden varit mycket hög och merparten av lånen på plattformen har fulltecknats på några minuter. Genomsnittlig ränta på förmedlade lån under perioden uppgick till 11 procent jämfört med 10,5 procent under motsvarande period föregående år. Kameo förmedlar främst lån till projektfinansiering för nyproduktion av svenska bostäder. Lånen har en genomsnittlig löptid på ca 17,5 månader.

Kameo har sedan start förmedlat lån för ca 6,6 miljarder kronor fördelat på 1 216 lån i Skandinavien. Samtliga lån är säkerställda med pant i fastighet. 40 lån har sedan start gått till återvinning och 21 av dessa har avslutats och investerarna har erhållit full återbetalning. 19 lån är fortsatt under indrivning och Kameo bedömer att 50-75 procent kommer att kunna återvinnas vilket innebär förväntade kreditförluster på ca 0,3 procent av total utlåning. Kameo har inga konstaterade kreditförluster på den svenska marknaden och fem lån är under återvinning i Sverige.

”Jag är otroligt glad och stolt över det förtroende vi får både från fastighetsutvecklare och investerare. Den stora efterfrågan på att investera i lån via vår investeringsplattorm är ett bevis på att vi under lång tid har levererat god och stabil avkastning till våra investerare, samtidigt som vi etablerat långsiktiga relationer med fastighetsutvecklare. Det finns inga genvägar! ”säger Sebastian Martens Harung, CEO och grundare Kameo.

Under första halvåret 2024 genomförde Kameo en nyemission på 30 MSEK och Incore Invest blev ny stor aktieägare i Kameo. Investmentbanken ABG Sundal Collier är sedan 2019 största ägare i Kameo.

Detta pressmeddelande innehåller information för informationsändamål och ska inte betraktas som finansiell rådgivning. Investeringar innebär risk, och historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

För ytterligare förfrågningar, vänligen kontakta

Frode Riis Andersen.                Sebastian Martens Harung               Erika Eliasson Ekberger
Head of Communications           CEO                                                    Senior Advisor
frodera@kameo.no                    sebastian@kameo.no                       erika@kameo.se
+47 922 46 335                         +47 930 25 638                                   +46 70 999 10 70

Kameo är en investeringsplattform som erbjuder både privatpersoner och företag att investera i säkerställda lån avsedda för fastighetsprojekt i Skandinavien. Detta ger fastighetsutvecklare tillgång till snabb och anpassningsbar finansiering. Med kontor i Stockholm och Oslo, har Kameo byggt upp ett community bestående av över 65 000 investerare. Från start 2016 t o m. 30 september 2024 har Kameo framgångsrikt förmedlat över 1200 lån till ett värde av mer än 6,6 kronor (NOK). Genomsnittlig årsränta har under perioden legat på 9,5 procent. Från och med år 2019 har den nordiska investmentbanken ABG Sundal Collier varit en av de största aktieägarna i Kameo och agerar som en betydelsefull strategisk partner. Kameo har tillstånd från Finansinspektionen att tillhandahålla gräsrotsfinansierings– och betaltjänster i Sverige genom Kameo Investment Platform AB.