Kamera Interactive producerar bredbands-OS för Bredbandsbolaget

Kamera Interactive producerar bredbands-OS för Bredbandsbolaget Kamera Interactive, noterat på H&Q Tech Market, har fått det prestigefyllda uppdraget att producera bredbandssändningarna från OS för Bredbandsbolaget. Den 15 dagar långa olympiaden skall sändas live via multicasting i Bredbandsbolagets bredbandsnätverk. Sändningen görs med en unik kodningsteknik utvecklad av Sorenson Media Inc. tillsammans med Kamera Interactive. Bredbandssändningen från OS kommer att vara den första i världen hittills som erbjuder simultan livesändning av sex kanaler och är ett led i Bredbandsbolagets produktutveckling. Kamera ansvarar för systemlösningen, vilket innebär kodning av sex TV-kanalers sändningar via s.k. multicasting till Bredbandsbolagets nät. Kamera ansvarar även för designen och interaktiviteten i gränssnittet mot tittarna. "Vi ser fram emot att kunna erbjuda Bredbandsbolagets kunder en spännande upplevelse. Samarbetet med Sorenson ger oss möjligheten att skapa en internationell standard för livesändningar via bredbandsnätverk", säger Declan Caulfield, Chief Technology Officer, Kamera Interactive. "Vi ser även stor framtida potential i samarbetet med Bredbandsbolaget." Sändningarna från Sydney i Bredbandsbolagets nät omfattar samtliga kanaler som levereras från OS, dvs SVTs ordinarie sändning samt fem EBU-kanaler. För att kunna följa med i det rikliga utbudet kommer tittarna att informeras via en informationstjänst som innehåller bl a programtablåerna, information om olympiaden och om de svenska deltagarna. Dessutom kan tittarna chatta med varandra. "Kamera Interactives och Sorensons gemensamma tekniska kompetens innebär att vi kan leverera en perfekt live-streaming lösning.", säger Carolyn Goates, Marknadschef på Sorenson Media. "Vår lösning, Sorenson Broadcaster, kan integreras med vilken QuickTime-kompatibel ljud- eller videospelare som helst och fungerar utmärkt på både Macintosh och Windows." Bredbandsbolagets utvalda kunder i Stockholmsområdet kommer att kunna ta del av utsändningarna i sina hemdatorer. Det kommer även att finnas visningslokaler för press och speciellt inbjudna i Stockholm, Malmö, Göteborg, Umeå, Växjö och Örebro. Besök följande webbplatser för mer information: www.bredband.com www.kamera.com www.sorenson.com För mer information kontakta: Declan Caulfield, CTO, Kamera Interactive, 08-5065 7033, 0709-31 15 33 Michael Dabrowski, Kundansvarig, Kamera Interactive, 08-5065 7016, 0709-31 25 16 Jenny Gejke, Informationsansvarig, Kamera Interactive, 08-5065 7030, 0709-31 15 30 Om Kamera Interactive Kamera Interactive är en ledande aktör inom Internet TV i Europa och har kontor i Stockholm, Oslo, London, Amsterdam och Paris. Bolaget är sedan den 23 augusti 2000 noterat på H&Q Tech Market. Kamera Interactives affärsidé är att utveckla kundernas webbsatsningar genom att erbjuda rörliga bilder för Internet och intranät. Verksamheten är inriktad på distribution av TV- rättigheter för Internet, utveckling av koncept för Internet TV samt produktion av webbsändningar. Kamera Interactive erbjuder även sina kunder den första e-handelsplatsen för rörliga bilder på Internet - www.kameraone.com. Bland Kamera Interactives kunder finns Aftonbladet, AstraZeneca, Ericsson, Everyday.com, Finanstidningen, Finansavisen, Investor, OM, Microsoft, SEB, Telia, Matteus, Nobelstiftelsen, Nettavisen, MeritaNordbanken, Skandia, Snowdrops.com, Spray, Svenska Spel, Verdens Gang, Wideyes Swedish Open, WOL och WM-data. Om Sorenson Media Inc. Sorenson Media bildades då verksamheten inom Sorenson Vision, som främst erbjuder streaming-verktyg, kompletterades med högkvalitativa servicetjänster för att möta kundbehoven på en snabbt expanderande marknad för digitala media. Idag erbjuder Sorenson Media sina kunder innovativa och skräddarsydda lösningar och har en stark produktportfölj som inkluderar bla Sorenson Video och Sorenson Broadcaster, den första live-streaming lösningen för QuickTime. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/31/20000831BIT00560/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/31/20000831BIT00560/bit0002.pdf