Kamera Interactive tecknar utökat rättighetsavtal med Associated Press

Kamera Interactive tecknar utökat rättighetsavtal med Associated Press Kamera Interactive har tecknat ett utökat rättighetsavtal med Associated Press avseende europeisk distribution av APTN:s (Associated Press Television News) videonyheter över Internet. Under avtalsperioden kommer Kamera Interactive att marknadsföra och distribuera APTN:s videonyheter till webbplatser över hela Europa. APTN:s nyheter kommer att finnas till försäljning på Kamera Interactives business-to-business e-handelsplats för rörliga bilder, KameraOne, som lanserades tidigare i år. Anslutna kunder kan enkelt beställa videoklipp inom områden som nyheter, underhållning och sport och få dem levererade till sin webbplats. - Vi är väldigt glada att få utökat förtroende från AP. Vi märker att efterfrågan från portaler och on-line tidningar som vill ha högkvalitativt nyhetsmaterial i form av rörliga bilder ökar. Genom att tillhandahålla APTN:s nyhetsbilder via KameraOne möter vi den efterfrågan, säger Magnus Zaar, ansvarig för inköp och utveckling av programrättigheter och innehållskoncept på Kamera Interactive. - Associated Press video-division APTN har som målsättning att bli världens ledande leverantör av nyheter och underhållning till on-line marknaden. I dagsläget erbjuder vi egna nyhetssändningar via Internet från USA. I övriga delar av världen arbetar vi med marknadsledare som Kamera Interactive, för att kunna erbjuda mer regionala tjänster och möta den ökande efterfrågan, säger Nigel Parsons, Director of Sales, APTN. Kamera distribuerar redan idag material dagligen till flertalet stora skandinaviska portaler och on-line tidningar, t ex Aftonbladet, Everyday.com, Aftenposten, Chello Broadband och Spray. Det utökade avtalet med AP öppnar nu möjligheter för Kamera att erbjuda material även till aktörer i övriga Europa. För mer information om KameraOne, besök www.kameraone.com. http://www.kamera.com http://www.aptn.com För mer information kontakta: Magnus Zaar, Ansvarig för inköp och utveckling av programrättigheter och innehållskoncept, Kamera Interactive, Tel: 08-50 65 70 49 eller 0709-31 15 49 Jenny Gejke, Informationsansvarig, Kamera Interactive, Tel: 08-50 65 70 30 eller 0709-31 15 30 Nigel Parsons, Director of Sales, APTN, Tel: +44 (0) 20 7482 7446 Cetty Zambrano, APTN Marketing, Tel: +44 (0) 20 7482 7420 Kamera Interactive är en ledande aktör inom Internet-TV i Europa och har kontor i Stockholm, Oslo, London, Amsterdam och Paris. Kamera Interactives affärsidé är att utveckla kundernas webbsatsningar genom att erbjuda rörliga bilder för Internet och intranät. Verksamheten är inriktad på distribution av TV-rättigheter för Internet, utveckling av koncept för Internet-TV samt produktion av webbsändningar. Kamera Interactive erbjuder även sina kunder den första e-handelsplatsen för rörliga bilder på Internet – www.kameraone.com. Bland Kamera Interactives kunder finns Aftonbladet, AstraZeneca, Ericsson, Everyday.com, Finanstidningen, Finansavisen, Investor, OM, Microsoft, SEB, Telia, Matteus, Nobelstiftelsen, Nettavisen, MeritaNordbanken, Skandia, Snowdrops.com, Spray, Svenska Spel, Verdens Gang, Wideyes Swedish Open och WM-data. Om APTN APTN lanserades 1998 som ett resultat av sammangåendet mellan Associated Press (APTV) och World Wide Television News (WTN). APTN har på kort tid etablerat sig som en ledande videonyhetsbyrå och levererar dagligen nyheter till over 400 TV-distributörer. Med ett världsomspännade nyhetsnätverk på över 83 byråer är APTN en viktig del av Associated Press, världens äldsta och största nyhetsbyrå. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/21/20000821BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/21/20000821BIT00510/bit0002.pdf