Municel tecknar återförsäljaravtal med Kamera

Municel tecknar återförsäljaravtal med Kamera: Start av egen Internet-TV-kanal skapar nya kommunikationsmöjligheter för samhällssektorn Kamera Interactive, noterade på H&Q Tech Market, har tecknat ett återförsäljaravtal med Municel. Avtalet omfattar marknadsföring och försäljning av KameraOne Studio, en "gör-det-själv" Internet-TV-applikation utvecklad av Kamera, som ger vem som helst möjlighet att starta sin egen TV-kanal. Genom att använda KameraOne Studio kan Municels kunder, verksamma inom samhällsektorn, producera egna rörliga bilder för Internet och öka möjligheterna att nå ut med sin kommunikation och därigenom skapa goda förutsättningar för medborgarinflytande. Avtalet innebär att Kamera licensierar försäljningen av KameraOne Studio till Municel som kan erbjuda den till sina kunder för en fast månadsavgift. Avtalet omfattar utöver marknadsföring och försäljning av hårdvara, mjukvara samt installation även ett serviceavtal gentemot kund. "Många företag och organisationer inom samhällssektorn eftersöker effektivare sätt att kommunicera med medborgarna. Genom avtalet med Kamera möter vi den efterfrågan och erbjuder våra kunder möjligheten att starta en egen TV-kanal på Internet," säger Johan Jörgensen, vice VD på Municel. "Vi ser stor försäljningspotential för KameraOne Studio." "KameraOne Studio är en unik applikation som gör det möjligt för företag att enkelt sända nyheter, presskonferenser och intervjuer på den egna webbplatsen, " säger William Naversten, produktchef på Kamera Interactive. "KameraOne Studio är den första i en serie applikationer vi utvecklar för att möta våra kunders behov av rörliga bilder på sina webbplatser, och vi ser fram emot en ökad mångfald av Internet-TV-kanaler." KameraOne Studio används idag bland annat av TV4 Skåne vid sändningarna av tio dagliga lokala nyhetssändningar på www.tv4.se/oresund. För mer information kontakta: William Naversten, Produktchef, Kamera Interactive, 08-5065 7070 eller 0708-15 25 00 Jenny Gejke, Informationsansvarig, Kamera Interactive, 08-5065 7030 eller 0709-31 15 30 Johan Jörgensen, vice VD Municel, 0709-17 90 10, johan@municel.com Om Kamera Interactive Kamera Interactive är en ledande aktör inom Internet-TV i Europa och har verksamhet i Stockholm, Oslo, London, Amsterdam och Paris. Bolaget är sedan den 23 augusti 2000 noterat på H&Q Tech Market. Kamera Interactives affärsidé är att utveckla kundernas webbsatsningar genom att erbjuda rörliga bilder för Internet och intranät. Verksamheten är inriktad på distribution av TV-rättigheter för Internet, utveckling av koncept och applikationer för Internet-TV samt produktion av webbsändningar. Kamera Interactive erbjuder även sina kunder den första e-handelsplatsen för rörliga bilder på Internet - www.kameraone.com. Bland Kamera Interactives kunder finns Aftonbladet, AstraZeneca, Bredbandsbolaget, ComHem, Ericsson, Everyday.com, Finanstidningen, Finansavisen, Investor, OM-gruppen, Microsoft, SEB, Telia, Matteus, Nobelstiftelsen, Nettavisen, MeritaNordbanken, Skandia, Snowdrops.com, Spray, Svenska Spel, Verdens Gang, Wideyes Swedish Open, World Online och WM-data. Om Municel Municel är världens första Internetföretag för samhällsektorn. Affärsidén är att med hjälp av en gedigen kunskap om den offentliga sektorns funktionssätt och behov, erbjuda lösningar baserade på den senaste informationsteknikens möjligheter. Målsättningen är att öka medborgar- och medlemsnyttan samt att bli en brygga mellan den nya teknikens potential och den offentliga sektorns behov. Municel arbetar ständigt med fokus på visionen om det digitala samhället. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/09/18/20000918BIT00450/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/09/18/20000918BIT00450/bit0002.pdf