Nobelfestligheterna sänds på Internet för andra året i rad

Nobelfestligheterna sänds på Internet för andra året i rad Kamera har för andra året i rad fått i uppdrag av Nobelstiftelsen att direktsända Nobelfestligheterna på Internet. Under oktober sänder Kamera direkt från utannonseringarna av nobelpristagarna i kemi, fysik, litteratur och ekonomi. I december direktsänds även ett antal av pristagarnas föreläsningar. Höjdpunkten blir en direktsändning av prisceremonin den 10 december på www.nobel.se, hemsidan för Nobelstiftelsens elektroniska museum (Nobel e-Museum). Den första direktsändningen sker den 10 oktober kl 11.45 då pristagaren i fysik utannonseras. Den 11 december kommer Kamera även att spela in intervjuer med pristagarna då de hämtar ut sina prispengar och denna sändning kan ses i efterhand på www.nobel.se. "Internetsändningen av Nobelfestligheterna ger oss möjlighet att nå ut till hela världen och visa upp de enastående insatser som pristagarna har åstadkommit inom sina expertområden. Förra årets sändningar på Internet var mycket uppskattade och välbesökta och vi ser fram emot att samarbeta med Kamera även i år", säger Hans Mehlin, Nobelstiftelsen. För Internet-sändningarna samarbetar Kamera med Teracom vad gäller satellitöverföring av bild och ljud samt med Sonera och Akamai för hosting av sändningen i Skandinavien respektive internationellt. Besök följande webbplatser för mer information: www.nobel.se www.kamera.com För mer information kontakta: Henry Askensten, Kundansvarig, Kamera, 08-50 65 76 13 eller 0736-25 76 13, e-post: henry.askensten@kamera.com Jenny Gejke, Informationsansvarig, Kamera, 0736-25 76 30, e-post: jenny.gejke@kamera.com Hans Mehlin, Webmaster, Electronic Nobel Museum, 08-663 26 98, 08-663 17 55 Om Kamera Kamera är ledande innovatör och partner inom Internet-TV i Europa. Vi tillgodoser våra kunders växande behov av koncept för Internet-TV genom att erbjuda ledande tekniska lösningar och en stark innehållsportfölj inom nyheter, sport och underhållning. Kameras tjänster omfattar produktion av Internet-TV, utveckling av applikationer och licensiering och distribution av innehåll för Internet-TV via e-handelsplatsen KameraOne - www.kameraone.com. Kamera har verksamhet i Stockholm, Oslo, London, Amsterdam och Paris. Bolaget är noterat på H&Q Tech Market, http://www.hq- techmarket.com, [TICKER:KAME] Bland Kameras kunder finns; Aftonbladet, AstraZeneca, Bredbandsbolaget, Chello, ComHem, Ericsson, Everyday.com, ComHem, Finanstidningen, Finansavisen, Handbag.com, IBC Global Conferences, Investor, OM-gruppen, Microsoft, SEB, Telia, Matteus, Nettavisen, MeritaNordbanken, Skandia, Snowdrops.com, Spray, Svenska Spel, Verdens Gang, Wideyes Swedish Open, World Online and WM-data. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/10/20001010BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/10/20001010BIT00330/bit0002.pdf