• Kamera/

BBC-chef förstärker Kameras styrelse - Ökat fokus på internationella Interneträttigheter Kamera, Europas ledande Internet-TV-företag, stärker sitt fokus på licensiering av Internet-TV-rättigheter och sin internationella satsning genom tillsättande av en ny styrelsemedlem. Andrew Kaza, VD för BBC Worldwide's satsningar inom affärsområdet Internet & Interactive, tar från och med Kameras nästa bolagstämma plats i Kameras styrelse. "Vi är mycket nöjda med att Andrew Kazas tillträde i styrelsen.", säger Dan Willstrand, VD på Kamera. "I takt med att kvaliteten på Internet-TV- sändningar ökar och blir allt mer integrerade i människors liv, blir det allt viktigare för Kamera att dra nytta av erfarenheter från TV-världen. Andrew Kaza är en av de mest erfarna cheferna inom den globala TV- industrin och hans kontaktnät och expertkunskaper kommer att vara mycket värdefulla för Kameras fortsatta utveckling." Innan Andrew Kaza började på BBC, grundade och drev han ett eget internationellt mediekonsultföretag, Mediaplex. Före konsultåren innehade han VD-posten på United International Pictures, UIP, Pay-TV Group i London och hade där resultatansvar för verksamheten och ansvarade för licensieringen av Pay-TV-tjänster. "Den nordiska marknaden med väl utbyggd infrastruktur skapar goda förut- sättningar för att utveckla Internet-TV som företeelse. Detta medför stor potential för företag som Kamera.", säger Andrew Kaza. "Genom att öka sitt fokus på licensiering av rättigheter och den internationella verksamheten skapar Kamera goda förutsättningar för att bibehålla sin ledande position även på Europamarknaden." Mer information om Kamera finns på www.kamera.com. För mer information kontakta gärna: Dan Willstrand, CEO, Kamera, +46 736 25 76 02, e-post: dan.willstrand@kamera.com Jenny Gejke, Informationsansvarig, Kamera, +46 8-50 65 76 30 or +46 736 25 76 30, e-post: jenny.gejke@kamera.com Om Andrew Kaza Andrew Kaza är divisionschef för Internet & Interactive på BBC Worldwide. Som divisionschef ansvarar Kaza för samtliga BBCs kommersiella Internet- projekt, samt övriga affärsområden som omfattar ny interaktiv teknik, som t ex CD-roms, Playstation, Audiocall (texttelefon-tjänster), callcenter verksamhet via Galleleon och förmedling av programinformation till Elektroniska Programguider (s.k. EPG-er) från BDS. Divisionen Internet & Interactive på BBC Worldwide sysselsätter ca 350 personer och omsätter över 20 miljoner pund per år. Innan Andrew Kaza började på BBC, grundade och drev han ett eget internationellt mediekonsultföretag, Mediaplex. Före konsultåren innehade han VD-posten på United International Pictures, UIP, Pay-TV Group i London och hade där resultatansvar för verksamheten och ansvarade för licensieringen av Pay-TV-tjänster. Tidigare har Andrew Kaza varit ansvarig för affärsutveckling och marknadsföring på Castcom UK, och ansvarade där för utveckling och genomförande av marknads- och säljstrategier. 1997 blev Andrew Kaza utvald att ingå i den internationella upplagan av "Who's Who." Om Kamera Kamera är ledande innovatör och partner inom Internet-TV i Europa. Vi tillgodoser våra kunders växande behov av koncept för Internet-TV genom att erbjuda ledande tekniska lösningar och en stark innehållsportfölj inom nyheter, sport och underhållning. Kameras tjänster omfattar produktion av Internet-TV, utveckling av applikationer och licensiering och distribution av innehåll för Internet-TV via e-handelsplatsen KameraOne - www.kameraone.com. Kamera har verksamhet i Stockholm, Oslo, London, Amsterdam och Paris. Bolaget är noterat på H&Q Tech Market, http://www.hq- techmarket.com, [TICKER:KAME] Bland Kameras kunder finns; Aftonbladet, AstraZeneca, Bredbandsbolaget, Chello, com hem, Ericsson, EPO.com, Everyday.com, Finansavisen, Handbag.com, IBC Global Conferences, Investor, OM-group, Microsoft, SEB, Telia, Nettavisen, The Nobel Prize, MeritaNordbanken, Skandia, Snowdrops.com, Svenska Spel, Verdens Gang, Wideyes Swedish Open och World Online. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00210/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00210/bit0002.pdf