Kamera sänder ABSOLUT LIGHTS direkt på Internet

Kamera sänder ABSOLUT LIGHTS direkt på Internet Kamera har fått i uppdrag att livesända ABSOLUT LIGHTS, en ljusinstallation av fem kända konstnärer i fem europeiska städer; Aten, Berlin, London, Madrid och Milano. Evenemanget som startar den 19 april är det senaste i raden av framgångsrika konstprojekt som ABSOLUT genomfört på senare år. Kamera kommer att producera en tvåtimmars sändning från evenemanget som består både av direktsända bilder och förinspelat material som musik, intervjuer och porträtt av konstnärerna bakom installationerna. Materialet kommer sedan att finnas tillgängligt i efterhand på ABSOLUTS webbplats under 6 veckor för att förlänga och öka exponeringen av installationen. ABSOLUT LIGHTS är den största internetsändning som genomförts i marknadsföringssammanhang. Miljoner människor i hela världen kommer att kunna ta del av denna spektakulära installation, säger Dan Willstrand, koncernchef på Kamera. ABSOLUT LIGHTS tänjer gränsen för vad man kan göra med streaming media. Genom ett specialutvecklat gränssnitt kan internetpubliken på en och samma sida följa vad som sker i de fem olika städerna samtidigt. Videosignalen från de fem städerna länkas via satellit till Kameras Broadcast Center i Stockholm där de digitaliseras och skickas ut på Internet genom Kameras hostingpartner Akamai. Kamera har tidigare använt liknande tekniska lösningar i Bredbandsbolagets livesändning av Olympiska spelen, samt i produktionen av Nobelprisutdelningen och lanseringen av Volvo S60. Sändningarna kan ses från: www.absolut.com/lights eller www.absolutlights.com För mer information kontakta: Dan Willstrand, koncernchef Kamera, tel 08-50 65 70 02 eller 0736-25 76 02, e-post: dan.willstrand@kamera.com Alexander Aaseby, kundansvarig Kamera, tel 08-50 65 70 00 eller 0736-25 76 15, e-post: alexander.aaseby@kamera.com Om Kamera Kamera är en ledande leverantör av lösningar för internet-TV i Europa. Inom området Media tillgodoser vi onlinemediers behov av innehåll för internet-TV, dels genom produktion, dels genom licensiering av innehåll via marknadsplatsen KameraOne - www.kameraone.com. Inom området Corporate hjälper vi företag att utveckla sin kommunikation med streaming media. Kamera har verksamhet i Stockholm, Oslo, London, Amsterdam och Paris. Bolaget är noterat på H&Q Tech Market, http://www.hq-techmarket.com, [TICKER:KAME] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/04/20010404BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/04/20010404BIT00220/bit0001.pdf